Gratis varning.

Ingenting är gratis!

Jag vet inte om jag berättat om ICA-handlaren som skulle bli lite mer serviceminded gentemot sina kunder, varför han hyrde in skolungdomar varje lördag, som hjälpte till att packa kundernas varor. Syftet var naturligtvis att stressade kunder skulle bli positivt inställda till denna extratjänst och återkomma mer frekvent till handlarens butik. Som extrabonus för sitt tilltag var dessutom att han skaffade möjligheten för ungdom att tjäna en extraslant, vilket i sin tur ledde till att lokaltidningen gjorde ett reportage om fenomenet under rubriken ”Gratistjänst ger skolungdom jobb”.

Alla var glada och nöjda; kunderna, ungdomarna och inte minst – ICA-handlaren.

Men så kom den oanade rekylen.

Det började med att kunderna började bli irriterade när de kom till butiken på andra dagar än lördagar och konstaterade att ”gratistjänsten” inte var på plats. Sedan dröjde det inte länge förrän det kom en arg insändare i lokaltidningen från ”Villes mamma”, som ansåg att det handlade om ”barnarbete” och ”kapitalets utnyttjande av unga människors behov av egna pengar”. Två veckor senare kom Handels representant på orten och föreläste om ”arbetsgivarens skyldigheter”.
Idag sitter ICA-handlaren på sitt kontor och begrundar sitt initiativ:

– Om jag förstått bättre så skulle jag ha vänt mig till ett bemanningsföretag som hyrt in ungdomar och så skulle jag ha tagit betalt för tjänsten – antingen direkt eller gjort ett påslag på priserna. Men det största misstaget var att säga att det var gratis, som det kom att stå i tidningen.

 

– Vad kan vi nu lära av denna lilla historia?
– Ingenting; just ingenting!
–Jo, för den här lilla historien ger samma slutledning som Johan Hakelius tänkvärda krönika i Aftonbladet.

”Det som är gratis blir snabbt sopor”.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s