Senkomna dopreflektioner

Vem drar flest, Thage G. . . . .

Jag tillhör dem som saknar förmåga att uppröras över det orättvisa i den rojalistiska tanken. Men jag skulle aldrig kalla mig rojalist. Eller republikan, för den delen. Om jag tvingades välja, skulle nog kungadömet få min röst. Inte för att det är bättre, men för att det är lite mindre tråkigt. Dessutom torde det i längden bli billigare.

Det enda som skulle få mig att tveka är de rojalister, som en kommentator tidigare, som skriver Kronprinsessan Victoria eller Kungariket med versala K:n. Nej, gement skall det vara, inte av demokratiska skäl utan för att det ser så enfaldigt ut med versala K:n. Och dessutom bryter det mot svenskt språkbruk. Det är lika fel som att skriva nationalitetsadjektiv med versaler, som Japanska biltillverkare eller Uppländska bruksorter.

Jag tänker inte trötta ut mig själv eller eventuella läsare med tirader om republik eller kungadöme. Självfallet är det tokigt, och har i flera fall visat sig farligt, att landets högsta ämbete skall vara ärftligt. Men farligheten var nog större på Erik XIV:s och Karl XII:s tid än nu och det faktum att även moderna monarker hoppat över skaklarna utgör inget bärande argument mot statsskicket. Det har ju som bekant visat sig förekomma i modern tid även bland presidenter. Däremot vore det att avhända sig ett billigt pr-medel, om man avskaffade monarkin. Inget ont om svenska politiker, men jag kan inte erinra mig någon svensk politiker som skulle kunna skapa sådant intresse för landet som kungafamiljen har gjort. Jag tror inte att tyskar, fransmän och amerikaner, framför allt inte amerikaner, skulle intressera sig nämnvärt för ett svenskt statsbesök av en svensk president, men alla dessa republikaner springer benen av sig för att få se en skymt av allt som har en smula kunglig glans. Fråga mig inte varför, det är bara så.

. . . eller de här?

Lämna en kommentar

Filed under Ankdammen, Kultur, Politik & samhälle

Kommentera

