Upplänningen upa

Med anledning av gårdagens drapa, som handlade om min process att upphöra med Upsala Nya Tidning, så inflöt en kommentar, via facebook, som gav mig upphov till att fundera något ”vidare”.
Min vän undrade: Liberal=lättviktig? Eller?

För mig betyder liberal att var detsamma som att vara kluven – (ett uttalande som tillskrivs den förre folkpartiledaren Gunnar Helén) – och i farans riktning ligger då att ens åsikter har en tendens att bli något lättviktiga. (Observera dock att resultatet därför inte behöver bli av det lättare slaget – många ”lättviktare” tillsammans kan ge tyngd åt en åsikt.
Men vägen dit!
Vad jag tror, från att ha kommit från den sörmländska myllan är att upplänningarna, per definition, i grund sanna liberaler, men att man röstar olika. Den erfarenheten har jag sedan jag arbetade med försäkringar. ”Jo , det där du säger låter ju bra, men jag ska höra efter med andra först”, var det svar man ofta fick. Att fatta egna beslut var inte något som låg (ligger) för den sanne upplänningen. Att man sedan har en centralort där denna min iakttagelse manifesteras och förstärks genom ett ständigt akademiskt ifrågasättande, gör att jag förstår varför Uppsala har en tendens att dra allt i långbänk. Arenor, motorvägar kulturhus av skilda slag, kommunikationer, nya projekt över huvudtaget – ja, listan kan göras lång över hur den ”uppländska kluvenheten” känns liberal i enlighet med min väns definition. (Observera hans lilla tillägg ”Eller” – en sann upplänning har talat!)

För att nu återvända till Uppsala Nya Tidning kvarstår min väns undran … är tidningen en lättviktig produkt?
Mitt svar blir då att den har blivit mer och mer lättviktig. Dels försöker man vara en storstadstidning, men vars underlag är en småstads. Alternativen DN och SvD är då avgjort bättre. Tänk om man istället sade. ”Vi är en lokaltidning och vår uppgift är att bevaka och vara med och utveckla Uppsala med omnejd.” Då hade man åtminstone ett fokus. Nu känns tidningen mer som en irrande produkt utan kompassriktning.
Tidningen börjar mer och mer likna den definition som den tunge korrespondenten Alf Martin uttryckte det:
Journalistik är som att skilja agnarna från vetet – och sedan publicera agnarna.

1 kommentar

Filed under Ankdammen, Kultur, Medier

One response to “Upplänningen upa

  1. Anders Karlberg

    Eller: Skílja agnarna från vettet.

Kommentera

