Varför blogga?

Kanske detta är svaret på rubrikens fråga?

Axel ställer många frågor. I dag ringde han till exempel och frågade varför man bloggar.

Vad svarar man på det?  Dels bloggar ju han lite mer än jag, åtminstone på den här bloggen, dels har vi olika ämnesområden som vi behandlar. Innan jag hann svara lägger han till frågan om jag visste att vi hade läsare på Island och Kenya. Det är klart att jag inte visste. Jag visste knappt att vi hade läsare utanför kommungränsen.

Av skäl jag inte kan redogöra för, kontrade jag med att jag läst – eller fått uppläst ur tidning – att Madonna har problem med att locka publik. Så på ett ställe visar hon tutten och på ett annat rumpan, bara för att väcka intresse. Vi var överens om att vi inte var beredda att gå fullt ut lika långt för att sprida vår skrivklåda. För det är väl det det handlar om. Inte gör vi det för att få många läsare. Axel kallar det för att vi satsar på kvalitet. ”Bland läsarna, då”, tänker jag.

Mitt bidrag till att höja kvaliteten är att försöka skriva lite mindre.

2 kommentarer

Filed under Kultur

2 responses to “Varför blogga?

  1. Käre Daniel! Det är du som är kvalité. Jag står för kvantiteten. All time high för vår blogg var den gång jag dristade mig att rubricera ett inlägg om franska alkoholvanor med ”Systembolagets sommartider”. Sådant säljer!

  2. Daniel von Sydow

    Fjäsk kan man komma långt med, Axel. Men jag ville bara vara ett föredöme . . .

Kommentera

