När rättvisan kommit till vägs ände

Det är inte alldeles lätt att sitta så här på avstånd och dessutom med en språklig barriär emellan, bedöma vad som pågår ute i omvärlden. Men efter vad jag kunnat utröna, via franska medier, så är mordrättegången i lägre instans, mot  Breivik över. Och jag hoppas därvid att jag missförstått vad som utspelade sig den sista rättegångsdagen – den dag då försvaret med Breivik i spetsen fick utgjuta sig över sitt tilltag. Att denne märklige figur ser sig som ledare för en obefintlig sekt,  och som har som numero ett på sin agenda, att rädda det norska samhället från islam, lär väl räcka för kunna döma honom till evig psykvård.

Jag förstår att ett rättssamhälle alltid måste värna om individens rättigheter. Ingen skall dömas ohörd och alla har rätt till försvar. Men som i detta fall, att en våldsverkare av sällan skådat slag, som erkänt sig skyldig till dryga 70 offers alltför tidiga död, fått rättegången primärt att handla om huruvida han skall avtjäna ett tidsbestämt fängelsestraff eller få vård. .. det känns både  egendomligt och overkligt.

Genom de västerländska rättssamhällenas utvecklade humanism har dödsstraff kommit att uteslutas som påföljd, men att härvid skapa en sedvanlig straffpåföljd för denne sällsynte misantrop ter sig i mina ögon ogörligt.
Oavsett vilken påföljd som kommer att utmätas, så får naturligtvis inte denne marodör ha möjlighet att återkomma till ett civiliserat samhälle.
Han må dömas till evigt förvar.
Och att dessutom höra Breiviks försvarsadvokat teoritisera om ett tidsbestämt straff för att ”uppsåt saknades” och att Breivik ” handlat i självförsvar” känns, även det, egendomligt och overkligt … och osmakligt!

Som sagt; detta är vad jag uppsnappat via franska medier.
Jag hoppas att verkligheten ter sig annorlunda i Oslo och att det är min franska som svikit mig när jag lyssnat till nyheterna 150 mil söder om händelsernas epicentrum.

Men enligt DN så verkar min franska hålla.

Lämna en kommentar

Filed under Lärdomar och fördomar, Medier

Kommentera

