Joyce Carol Oates kommer från Linköping!

Linköpingsbo?

Visste du att Joyce Carol Oates kommer från Linköping?

Jag är naturligtvis inte helt säker på min utsago, vilket kanske märks. Rubriken är ett frankt påståeende, men redan i första meningen övergår påståendet i en fråga. Och om jag skall vara helt ärlig så har jag inte någon som helst fog för mitt uttalande, men håll med om att det vore spännande om jag lyckas bevisa min tes?

I alla händelser har jag börjat läsa Joyce Carol Oates bok, Blond … igen!
Om sanningen skall fram så började jag på den redan för knappa tre månader sedan, men så glömde jag den när jag reste hem från Frankrike. Men nu låg den där på nattduksbordet och grinade med ett bokmärke mellan sidorna  93 och 94. Jag började läsa på sidan 93, men redan efter 4-5 sidor fick jag ge upp. Det var bara att ge upp och börja om på nytt. Och det var då jag upptäckte att Joyce Carol Oates måste antagligen komma från Linköping.
Så här det: Jag fick för några år sedan lära mig skillnaden på östgötska och östgötska av min svärson – ”en rikti´ östgöte –dö” . Han beskrev fenomenet på följande sätt – både de från Norrköping som från Linköping kan inte skilja på anden och ánden osv. men Linköpingborna repeterar allt de sagt … gör de! En Linköpingsbo  lägger till några ord för att att liksom övertyga … ”gör dom”.  (Jag hoppas du förstår vad jag menar; om inte så åk ner till Linköping!)

Och nu kanske du förstår varför jag kom att tänka på om Joyce Carol Oates kanske kommer från Linköping. Boken Blond omfattar cirka 600 sidor och den är i stora stycken bra skriven och intressant, men jag kan inte slita mig från att om Joyce Carol Oates varit bördig från Norrköping så skulle boken ha varit på max 500 sidor.

Men så googlade jag på Oates – och då visade sig att hon kommer från Lockport i USA – gör hon!
P.S. För att inga missförstånd skall uppstå, vill jag dock förklara att min svärson har lärt sig läxan. Han säger ingenting om han inte har något att säga … gör han           (mitt tillägg efter att ha snart läst 300 sidor.)

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

