Regeringsleda

Stiltje råder

Jag vet själv inte vad som avses med rubriken, om det är min leda vid regeringen eller vad jag uppfattar som regeringens leda inför att regera. Men jag är rädd att båda tolkningarna gäller.

Jag är ingen politisk analytiker och jag har väldigt svårt att förstå mig på partipolitik och ännu svårare att förstå mig på partipolitiker, men det är väl ingen vågad åsikt att uttrycka, detta att regeringen verkar väldigt trött? Att statsministern är trött är inte att undra på, med privata problem ovanpå det hästjobb han är satt att utföra. Men alla andra verkar lika avslagna, både inom alliansen och det som får uppfattas som oppositionen. Att folk ledsnar på regeringen är inte så konstigt, det gör de alltid vid den här tiden av mandatperioden.

Så allt beror inte på någon Löfveneffekt, annat än att han är ett i partipolitiken förhållandevis fräscht ansikte. Och inte har han slitit ut det i tv heller, för då skulle han vara tvungen att säga något, och det har han hittills visligen avstått från att göra. Så någon entusiasm för den sidan kan man inte gärna känna. Bara samma leda.

Nu händer ingenting i politiken, alla väntar på att Almedalsveckan, numera förlängd, skall börja. Då kommer väl initiativen och utspelen att stå som spön i backen. Och vad får väljarna för intryck av det? Jo, att politikerna är opportunister som gör sina framkrystade utspel när maximalt många kameror och journalister finns i närheten. Det är samma sorts populism som gör att alla andra utspel görs månaderna före allmänt val. Annars tystnad, emellanåt störd av lite gnäll från den ena sidan över att den andra sidan inte tycker likadant som de själva.

Kan man bli annat än leds på politik och politiker?

Lämna en kommentar

Filed under Medier, Politik & samhälle

Kommentera

