Efter matchen …

Jag sammanlever sedan sent 60-tal, med en hustru som ärvde ett gediget ointresse för idrott, trots att hon enligt egen utsago var duktig i ”kast med liten boll”, samt blev medsläpad till Parken för att titta på Kamraternas framfart i Norrköping
Själv har jag alltid haft ett brinnande intresse för allehanda idrotter, varför jag hälsat hustruns nymornade intresse för cykelsporten. Och då gäller det naturligtvis Tour de France. Men så är det nu så, att fransk TV domineras av fotboll, vilket gör att hustrun deltar i – visserligen passivt – det pågående europamästerskapet.
Och lite sådär – von oben –  sätter jag in henne  i fotbollens mysterier, som offsideregeln, hands, och straffområdet helighet. Visst är hon läraktig, men tyvärr måste jag medge att några av hennes synpunkter har jag inga svar på – som:

  • Varför börjar man inte matcherna med straffsparksläggning?
  • Varför har man inte utvisning direkt, i stället för att vänta på två gula kort?
  •  Varför har man inte ”effektiv tid” på egen planhalva, som i basketen?
  • Varför har man inte större mål … och kanske två målvaktger?

Det senare förslaget är kanske för radikalt för att ens kunna tänkas av UEFA-gubbarna, men nog måste det till mer, om inte fotbollen skall dö sotdöden.
Jag kan hålla med hustrun om att  vem vill sitta och titta på när hoper mångmiljonärer som inte ens kan pricka målställning inom 2 timmar, även om ”den där Rinaldo verkar söt”!?

Enligt DN och SvD var matchen mellan Spanien och Portugal en bra match – det tyckte inte hustrun … och jag!

2 kommentarer

Filed under Lärdomar och fördomar

2 responses to “Efter matchen …

  1. Jag känner igen situationen, fast i vårt fall är det Hustrun som vill se på mord och blod på tv, vilket jag inte står ut med. Emellanåt tittar hon dock på fotboll, framför allt nu när det inte finna så mycket annat att titta på.
    Ett problem har dock uppstått. Jag brukar alltid försöka tysta dem som tycker det är fint att inte förstå sig på idrott med att hävda att ingen kan kalla sig allmänbildad som inte kan förklara hur en offside uppstår. Det har täppt till käften på dem som velat göra sig märkvärdiga.
    Men det börjar bli svårare nu, när en spelare får stå offside, men inte ”påverka spelet” och får bli friad av domare av alla de slag. Och vad händer om en spelare blir ensam kvar i straffområdet när målvakten gör en rensning och bollen tar på en med- eller motspelare och studsar till honom, ”sopren” framför målet? Är han offside då?
    Det är inte alltid så lätt.
    Men Spanien–Portugal var tråkig. Jag höll på Portugal, eftersom Spanien vunnit oproportionerligt mycket och spelar tråkfotboll. Men Spanien var bättre.

    • Tack Daniel för din insiktsfulla kommentar vad gäller off-sideregeln, men hustruns undringar, även om de är okunniga eller kanske än mer betingade av utseendet på en portuogis som har sin huvudsakliga inkomst från en spansk rutten ekonomi, så är de relevanta. Är det inte dags att inse att fotbollens mål (sic!) är att göra – just mål. Vem f-n vill sitta långt inpå natten och lyssna till fanatiskt skrikande kommentatorer bara för att ett skott riktades åt rätt håll?
      Låt oss inte disputera i frågan på nätet, utan låt oss istället se fram emot kvällens match. Kanske ett ljus i tunneln?

Kommentera

