Stort och smått

Axel och jag har kommunicerat per e-post sedan 2004. Somliga har mer skrivklåda än andra. Jag har skrivit 3 186 mejl medan Axel skrivit 2 220. Men det blir en hel del. Skrivklådan tar sig för Axels del mer uttryck i bloggen, där han står för merparten. Han står i allmänhet också för det tyngre materialet, medan jag  tillför lättviktigheter av mer kåserande slag. Men även Axel kan vara lättviktig. Låt mig exemplifiera.

Häromdagen skrev Axel här om sitt hjärteämne humankapital . Samma dag började han i mejlkorrespondensen skriva om sin exil i Frankrike och de problem av mer specifik art som drabbat familjen Sjöstedt där. De behövde helt enkelt skaffa nya, modernare toalettstolar. Vi skrev om olika benämningar för dessa inrättningar, många av dem är väl nu obsoleta. Själv hänvisade han till sin farmor som talade om prevetet, där han själv använde ”schadis”. Det är båda ord som sedan länge förpassats till mitt passiva ordförråd, som ”klo”, kortform för klosetten, ett annat i talspråket avtynande begrepp.

Nu har ny ”absid” installerats, meddelar Axel i brev i dag, vilken grannfrun just kommit för att inspektera. Skrivandet fick därför tillfälligt avbrytas.. Jag, sprungen ur en annan, mer urban, miljö än Axels rurala trodde att en absid var något man hade i kyrkor, och andra sakrala byggnader, som Carolina Rediviva, men Axel förrättar tydligen sina behov i en sådan. Var den nya, snålspolande toaletten så omfångsrik att man fått bygga till där nere i Bandol? undrar jag ett kort ögonblick, men förkastar tanken, eftersom en tillbyggnad torde ha tagit en betydligt längre tid att åstadkomma än en i sammanhanget enklare sanitär installation. Man har ju desutom, inte minst från Axel, hört hur franska hantverkare är. Men vad vet jag.

Fast snart kommer säkert från Axel en djupsinnig utläggning om något eller några av de utspel som inför en följsam mediekår presenterats i Almedalen. Men jag vet nog var han får allt ifrån, han lyssnar på radion och läser tidningarna på nätet, och sedan går han på prevetet och tänker ut vad han sedan klämmer ut på bloggen. Jag gissar i alla fall att det är den ordningen han följer.

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

