”Utan tvivel är man inte riktigt klok”

Räddaren i nöden

Hej Daniel! (och alla ni andra.)

Så tycks då ytterligare än boksommar gått åt skogen.
Man står därhemma inför bokhyllan och väljer. Ambitionsnivån är hög. Kanske för hög – för så står man några timmar senare och försöker ”sänka” densamma, genom att hitta något lättläst i Pocket-Shop på Arlanda.

Första dagen i Provence så startar jag med Blonde – Joyce Carol Oates tegelsten – som redan efter två dagar blev till en tegelstensmur, om du förstår vad jag menar. Jag skrev om den på bloggen, och sedan dess ligger den där bredvid huvudkudden och tittar anklagande på mig.
Jag vet att jag gjorde ett kardinalfel då jag istället kastade mig över en något tunnare bok – en kortroman eller kanske det handlar om en längre novell. I alla händelser bokens format och omfång var det som avgjorde mitt val. Men … fel! fel! fel! Valet var fatalt. Kafkas Förvandlingen lämpar sig knappast för sommarläsning.
Men som tur är förvarar jag ett väl tummat exemplar av Tage Danielssons Paket – som en litteraturens antabus – och som räddat mig från många litterära haverier. ( När jag kommer hem skall jag som tack ansluta mig till Tages vänner.  (Gör du det med.)

Efter ett dygns konvalescents så var det så dags att återgå till den planerade läsordningen. Det var dags för Bang, skriven av Beata Arnborg. Boken är intressant och välskriven, men ack,ack, vilken eftersmak. Jag tog faktiskt åt mig av ett okänt levnadsöde – ett i stora delar tragiskt levnadsöde, som genomsyrades av Bangs oförmåga att skriva en biografi över Elin Wägner.  Jag blev faktiskt låg av att läsa den här boken. Jag skrev då till dig Daniel:
Bangbiografin har fått mig att börja fundera: För att kunna se framåt måste man göra upp med historien, annars blir det bara ytterligare en ”ny kula” som kommer i rullning – i livets flipperspel!  Har man ett ok att bära måste man avlasta sig detsamma.
Och det var i det läget som hustru Lena skrev på  en lapp  till mig:
Sörj inte det som varit. Ta istället på det som återstår.

Jag har sparat den lappen och använder den nu som bokmärke, och tur är väl det, för vad gjorde jag som nästa val.
Kafka igen!
Processen!!!

Därför … tillbaka till Tage Danielssons mest bärande utsaga: ”Utan tvivel är man inte riktigt klok”.
P.S. Daniel. Till nästa ”fågelsång” får du härmed en uppgift. Hitta en bok som räddar min sommar.

1 kommentar

Filed under Kultur

One response to “”Utan tvivel är man inte riktigt klok”

  1. Daniel von Sydow

    Allt behöver inte läsas ffg. Jag har en arbetskamrat som varje sommar läser Jaroslav Haseks Den tappre soldaten Svejk. Det är en bra idé. Hur länge var det sedan du läste Röde Orm? Spöket på Canterville? Och leta i bokhyllorna efter David Nivens The Moon’s a Baloon.
    Resten på Fågelsången.

Kommentera

