En tävling med traditioner

Jag har ett par dagar suttit och låtit timmar förflyta framför tv:n, som visat Tour de France. Min son ställde i dag den raka frågan om jag gör det bara för att det är kul att se andra människor lida. Han menar att det knappast kan vara på grund av något spänningsmoment, eftersom han kommer in och ser att det är en massa människor som cyklar och så var det någon timme tidigare och likadant ser det ut när han kommer in lite senare.

Jag tror att det ärliga svaret på min sons fråga är ja, för roligt är det inte. Och så blir jag irriterad på alla dessa förmodligen höggradigt berusade åskådare som i kalsonger springer i vägen för cyklisterna, viftande med armarna, lyckliga i sin tro att folk kommer att ha sett dem på tv. Fröken Jansson i kassan kommer nog inte att i en av dessa rusiga huliganer  igenkänna den prudentlige kamrer Berntsson, från utlandskontoret på firman, och skulle hon göra det, så tror jag inte att hon tar upp frågan vid kafferasten efter semestern.

Annars är ju tyvärr cykelsporten svårt skadad av alla dopningsskandaler och -rykten, där de senare efter undersökning snart nog blir ytterligare bidrag till den förra gruppen. Det var därför intressant för en gammal serieentusiast att läsa en analys om fusket inom cykelsporten och dess föregångare, La Tour de Gaule. Intet nytt under solen, alltså.

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

