Vårt behov av ständig kontakt

Jag har en god vän vars chef blev inlagd på isolering på Ackis på grund av en tropisk sjukdom. Jag tror att min kamrat, vi kan kalla honom Olle, tyckte att det på ett sätt skulle bli ganska skönt att få jobba ostörd av chefens ständiga infall. Det blev inte så, chefen skaffade telefon på sitt rum och ringde oupphörligt, med motiveringen ”Vi måste ha ständig kontakt!”

Det tyckte vi var konstigt och lite lustigt då, men hur är det nu? Nu har vi alla mobiltelefon, e-post och den som inte har facebook ”finns inte”. Vi har fått lära oss ett nytt beteendemönster; det som förr ansågs som ett säkert tecken på galenskap eller gravt fylleri – att gå på stan och högljutt tala för sig själv – är nu ett normalt beteende, åtminstone bland yngre telefonörer. Och i takt med ens stigande ålder, så blir de flesta ”yngre”.

Vad vill jag ha sagt med detta? Det vet jag inte, annat än att jag tycker att det har gått väldigt fort. Att alla dessa moderniteter är till stor nytta är alldeles självklart, men hur går det med ens fritid? Har man fortfarande fritid  – fri tid – om man förväntas ha mobilen med överallt och känner behovet att uppdatera sig på facebook?                 

1 kommentar

Filed under Kultur

One response to “Vårt behov av ständig kontakt

  1. Rolf Kroon

    Ja, man tänker på detta ibland. Men det ger större frihet när nan kan vara lite varsomhelst och ändå bli nådd. Samtidigt går nåbarheten till överdrift. När jag i morse upptäckte att jag inte fått ett enda mail sedan igår eftermiddag blev jag tvungen att skicka ett testmail till mig själv. Det kom fram.

Kommentera

