Après nous le déluge

The Economist mycket talande omslag från den 4 juli

För cirka 2500 år sedan utryckte Euripedes: Säg mig vem du umgås med, och jag ska säga dig vem du är.
Därför – vem är du, Jerry del Missier?
Jag kände inte till dig för några veckor sedan, men då fick jag läsa om den nu mycket kända Liborskandalen, där du var ett av de namn som nämndes. Du var ju gud bevars operativ chef för Barclays bank – en av bankerna i den stora mångmiljardhärvan. Så läste jag att du fann för gott att dra dig ur banken – och det lät ju som om du tog ditt ansvar. Men som en tjuv om natten kunde du inte stå upp för dina handlingar, utan nu läser jag att du är där igen. Enligt uppgift utmärker du dig igen genom att slicka i dig cirka 95 miljoner, som tack för ”nedlagt” arbete.
Jerry – jag skulle gärna vilja veta namnen på vilka  umgås med eller omvänt – vad är det för typ av drägg som umgås med dig?

P.S. Att Bob Diamond är ett av namnen förvånar säkert varken dig eller övriga  – men frågan kvarstår; vilka umgås du med eller omvänt – vad är det för typ av drägg som umgås med dig?

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

