Människan UPA***

Glöm inte hjälmen när du skall ut och gå!

Jag har en god vän, vars son skadades vid en cykelolycka – (heter det förresten så när en gångtrafikant blir nermejad av en cyklist?)
Denna gång verkade det gå vägen; skador på lever, lunga och ryggkotorna verkar läka och förhoppningsvis får denne unge man inga men av olyckan.*
Men kanske det mest upprörande. Förövaren försvann.
(Som en kuriositet kan nämnas att tillbudet skedde i direkt anslutning till Akademiska sjukhuset, så hjälpen var nära.)

Naturligtvis inga paralleller; men igår fick jag smaka på samma medicin.
Jag gick på en trottoar som blockerades av en hantverkares bil, varför jag tog ett snett steg ner i  rännstenen – och pang! – så låg jag där, påkörd av en cyklist. Det lär väl inte vara någon större skönhetsupplevelse att se gubbe, i sina bästa år, stå på näsan, men att jag var så till den milda grad frånstötande i min uppsyn så att cyklisten for vidare för att slippa se eländet, hade jag inte förväntat mig. I stället stannade en bakifrån kommande cyklist och två andra vänliga själar, som alla störtade fram och undrade – hur gick det?
– Bra! … (förutom att jag fick en blånad på okbenet, en uppriven handflata, ett blödande knä och ett bar bräckta glasögon.)

Hemkommen – efter det att en vänlig optiker i grannskapet fixat mina glasögon (Rediviva Optik) – så fick jag på kvällsnyheterna på SVT, se en förskräcklig scen. En samvetslös medborgare rånar en medmänniska på ett tunnelbanespår**… och lämnar sitt offer på spåret!

Och det är nu jag börjar undra: Vad är det som håller på att hända? Vad är det för en (o)-moral som håller på att växa fram? Vad är det som gör att människor inte vågar ta sitt ansvar? Jag vet inte själv, men det är bara att konstatera att om man söker kunskap om personligt ansvar eller det närliggande personligt ansvarstagande så handlar det om självförverkligande eller ekonomiskt ansvar i olika former.

Det här skall Daniel och jag tala ”vidare” om.

* P.S. Visste du att vad gäller cykelolyckor finns ingen motsvarande trafikförsäkring. Den gäller endast för trafik med motorfordon.
P.S II. Man propagerar för hjälm på cyklister. Kanske är det fotgängarna som skall skydda sig istället?

** En händelse som uppmärksammats i både SvD och DN och många andra medier. Det intressanta är dock vad som kommer att skrivas på ledar- och kultursidor. Jag förslår samlingsrubriken Människan UPA – en studie i egoism.

*** Det är tydligen inte allom bekant vad som menas med UPA. I överförd betydelse från juridiken står förkortningen för Utan Personligt Ansvar.

1 kommentar

Filed under Kultur

One response to “Människan UPA***

  1. Anders Karlberg

    Människan UPA. Ett helt adekvat ämne. En följd av ett alltmer missförstått synsätt om innebörden av tanken om frihet och oberoende.Det har fått till följd att ett av det civiliserade samhällets grundfundament – ansvarstagandet , såväl det enskilda som det gemensamma – fått ge vika för tron på den ohämmade indvidualismens välsignelser. En i och för sig inte obegriplig reaktion efter decennier av kollektivism och korporativism.
    Inte bättre för det eller ursäktlig. För trist och tråkig är den.

Kommentera

