Tro mej!

Tro mig! Jag vet!

I dagens SvD har en muslimsk läkare avgivit vittnesbörd i en mycket känslig fråga.
Frågan som ställs är; har han rätt till egen tro?
Som framgår av artikeln har han gjort en resa i trons landskap – från den auktoritära till den fria tron; det vill säga att kommit till insikt om att den existensiella tron är en helt personlig fråga. Och denna insikt har kommit till det sekulära Sverige.
Många gånger har jag påpekat att den som påstår att den tror endast kan få svaret – Jaha.
Lika fullt som som den som säger sig icke tro endast kan få samma svar – Jaha.
Att troende sluter sig samman i religiösa hiearkier är inget konstigt, men när sedan hiearkiernas främsta företrädare börjar tala om vad som är rätt eller riktigt – det är då det demokratiska samhället måste sätta ned foten. I den religiösa världen anses missionerande var fint, men felaktigt hanterande kan samtidigt bli ett gissel för mänskligheten. Kristendomen och islam är två missionerande religioner och spåren förskräcker, eftersom historien och den nu pågående processen visar att yttrandefriheten tycks vara sekundär i många av dessas utövare.

”Tro mig! Jag vet!”

1 kommentar

Filed under Kultur

One response to “Tro mej!

  1. Patrik

    ”eftersom historien och den nu pågående processen visar att yttrandefriheten tycks vara sekundär i många av dessas utövare.”

    …och här förväntade jag mig några namn. Om man vet, så vet man. Men om man inte vet, så finns inga namn. Om man vet, vet man även hur många namn bland icke kristna eller muslimer som tyckt samma sak – att yttrandefriheten skulle vara sekundär. Vet man? Ska man tro dig?

Kommentera

