I själatåget

Det finns två sätt driva tidningar:
– Det man säljer är god journalistik som i sin tur genererar  annonsintäkter,
eller
– man säljer annonser och hoppas därigenom skapa förutsättningarna för att bedriva journalistik.

Jag är kanske inte representativ för dagens tidningsläsare, men om jag får välja så tillhör jag definitivt den första kategorien. Jag tillhör en bortskämd generation då framstående skribenter som till exempel Jolo, Bang, Kurt Salmonsson, Stig Ahlgren, Gustaf von Platen, Olof Lagercrantz, Herbert Tingsten … ja, listan kan göras lång … och som gjorde att tidningsläsning var en fröjd. Och visst finns det duktiga skribenter även idag, men tyvärr skänker de inte samma glädje, eftersom tidningarna numer börjar likna annonsblad med instuckna inlägg. Det enda stället där jag känner mig hemma numer är vad som produceras via SVT och framför allt SR. Och jag märker att övriga medieföretag sneglar på dessa distributionsformer, som en ”easy-way out”. Tidningarnas hemsidor börjar mer och mer likna SVT light. Men det duger inte … jag kan inte läsa en artikel på nätet och samtidigt ha en blinkande banner i ögonvrån. Inte heller vill jag titta på ett kort filmat inslag för att först genomlida en oönskad reklamsnutt.
Alltså; till sist återstår endast den, genom allmänna medel finansierade, gamla ångradion för mig.

Min slutsats blir därför att om  tidningarna inte hittar andra former för att föra ut god journalistik är jag rädd att journalister kommer att tillhöra ett utdöende släkte och i stället kommer att bytas ut mot kommersiella informatörer. Vi är redan på god väg – då man redan börjat kalla sig ”publisher” * – ett låneord som mer liknar en Potemkinkuliss än en väg mot god journalistik.

*)
http://www.dn.se/ekonomi/gunilla-herlitz-ny-chefredaktor-pa-dn
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/helin-blir-publisher-pa-aftonbladet_7196412.svd
http://www.unt.se/uppsala/hanna-stjarne-ny-publisher-for-unt-1429445.aspx

Lämna en kommentar

Filed under Medier

Kommentera

