Verklighetens folk

Urbota dumt – en fortsättning.

François – le vrai français?

Efter 3 veckor i la belle France har jag fått anledning och fråga mig; värför är fransmännen världens lyckligaste människor?
Nu är det inte så att jag hittat någon oberoende global undersökning som visar att så är fallet, utan slutledningen är min egen, efter egna empiriska studier. Och källan för min forskning är de 19 kanalerna som ingår i det ”fria” utbudet på fransk TV. (Visserligen betalar man en licens via skattesedeln, men detta befriar inte från att man får massor av ”publicité” ändå. Alla kanaler är reklamfinansierade.)

Tillbaka till mina empiriska studier.
Mina 19 kanaler avbryts åtminstone fyra gånger i timmen av ideliga reklamavbrott, i vilka fransmännnen – (mest kvinnor) – uppvisar hur lyckliga de är. Det spelar ingen roll om fransmannen – ( mest män) – kör Peugeot, Citröen eller Reanault så ler de.
Gamla, (nåja), människor låter sig leende transporteras upp i en ledstångmonterad hiss, och när de kommit upp till övervåningen, så reser de sig obehindrat och ler än mer.
Och så har vi alla dessa kvinnor som, tvättar – eller smöjer in sig, läcker, luktar gott och smakar på olika viktualier . ( Är det mer eller mindre flytande föda så tillägger de desstuom ett befriande …mmMM!
Att tvättmaskinen kalkat igen avhjälps av en leende rörmokare och den tidigare förtvivlade hustrun ler nu förbindligt … ja, mer än förbindligt ibland.
Men värst är det nog när män i vita rockar – observera att det alltid handlar om män med de grå tidningarnas charm – som vägleder oroliga kvinnor i hudkrämernas djungel.
Och alla ler!

Om man nu skulle omvandla lyckan i vetenskapliga termer – (allt som går att mäta = vetenskap) – så kan man sluta sig till att det verkar som om fransmännen ler cirka 30 % av sina liv. Det vill säga om verkligheten relateras till TV.*
Men så träffar jag grannarna eller ser president Hollande på TV-nyheterna, som alltså skulle representera de övriga 70 % av en fransmans liv.
Men då ser man mest stelnande leenden!

* (20 minuter av TV-reklam varje timma)

1 kommentar

Filed under Kultur

One response to “Verklighetens folk

  1. Nils af Geijerstam

    Ja Axel. Efter 14 dagar i Frankrike ger jag dig rätt i mycket vad gäller fransk teve. Lustigt att notera är emellertid den ”varningstext” som uppträder i rutans nederdel när man gör reklam för ”onyttiga” saker att stoppa i munnen.

Kommentera

