Looking into the future

IC* the future

Idag har det varit söndagsmiddag, då hustrun och jag avhandlat vikten av historien.

Hon läser just nu Eyvind Jonssons mästerverk, Strändernas svall – (enl. många) – samtidigt som jag läser den nazistiske rustningsministern Albert Speers dagbok från en 20-årig vistelse på Spandaufängelset i Berlin. Två olika historiska perspektiv. Strändernas svall är en historia som bygger på antik tid, samtidigt som Speers dagbok bygger på en historisk tid, men där Speer försöker se framåt 20 år från sitt fängsel.
Detta gav upphov till ett meningsutbyte om historiekunskapens betydelse för människan. Hustru Lenas attityd till historien är något mer ambivalent än min – var går gränsen mellan ”kulturellt allmänbildad” som klassmarkör och verklig nytta med ett bakåtblickande perspektiv – än min egen där jag är historiskt intresserad och vill gärna se historien som en del i en oändlig process.
Naturligtvis är det en omöjlighet att återge alla vittra argument som kom oss emellan, men det hindrar inte att jag ser att jag fått något nytt att tänka på.
Är det så att historieämnet är en typ av självgenerarande process där faktakunskapen och kunskaper i ämnet skapar en status, mer än en nytta för nutidens människor? Jag är ganska övertygad om, efter vårt meningsutbyte, att en människa som svarar 1633 på frågan om Gustav II Adolfs dödsdag betraktas i allmänhetens ögon som obildad, men som samtidigt visar sig vara en framstående forskare på CERN i Schweiz betraktas ur ett helt annat perspektiv.

Min fråga, som blir hängande till jag träffar Daniel härnäst är den:  När slutar historien och när börjar framtiden?

P.S. Jag vet att jag har några historiker i läsekretsen. Kanske de kan ge svar på hustruns och mina egna funderingar.

* IC står för Intellectual Capital

1 kommentar

Filed under Kultur

One response to “Looking into the future

  1. Eva Henriksson

    Vilken jättegullig framtid!!!!

    Historien slutar väl nu för nu börjar ju framtiden!

    Kram från Eva

Kommentera

