Strountes

Fil lic Ejnar Haglund

Följande min svaghet för märkvärdifieringar lånar jag titeln ovan från Gunnar Ekelöf, när jag lika gärna hade kunnat skriva Strunt.

När jag gick ut med hunden för ett par timmar sedan kom jag av skäl som jag inte kan redogöra för, då jag inte känner dem, att tänka på Sickan Carlsson. Jag tänkte då att ingen i dag ger sitt barn namnet Sickan. Namn är tidspräglade. Min barndoms alldagliga namn är nu ytterst ovanliga hos det uppväxande släktet. Mycket få barn ges namnet Torbjörn eller Torsten – eller för den delen Britta eller Ulla (och då inte bara av en önskan att låta barnet slippa oönskade rim). Sture, Sören och Sixten är också då vanliga, nu sällsynta namn. Jag själv växte å andra sidan upp och kände bara till en annan person med samma förnamn som jag, men för en 20 år sedan hette var och varannan pojke Daniel – åtminstone bland dem som inte i dopet inte fått namnet Mikael.

Vad kommer dessa namnmoden ifrån? Nu finns det en tendens att ge könsneutrala namn, som Lo, ja, nu kommer jag inte på de andra namnen av det slaget jag tänkte på nyss, men Kim, Mel och andra kortformer av längre namn hör dit. Ett antal engelska namn har blivit populära, men det är ju inget nytt – det fanns tider då fyra spelare i IFK Göteborg hette Glenn och tidigare, på 30-talet, fick små oskyldiga barn filmhjältars namn, som Hopalong eller Roy Rogers, och ännu tidigare fick en del bära namnet Valentino. En annan hjälte, av mindre utstuderat machoartat slag, som lever vidare hos barn som uppkallats efter honom är fil lic Ejnar Haglund, välkänd radioröst och allvetare. Han har själv för mig med uttalad stolthet berättat att han fått bevis på att såväl små gossar som små flickor fått namnet Filis, i olika stavningsvarianter, bildat efter hans av akademiskt obevandrade lyssnare som förnamn uppfattade titel.

Inga outtalade djupsinnigheter ligger i det som här skrivits – varför skulle vi plötsligt börja med sådant? Det är bara ett ärligt försök att redogöra för vad som kan röra sig i huvudet på en allmänt ostrukturerad nattvandrare på hundpromenad. Delvis hänger detta ihop, för nu kallas hundar för ur modet fallna namn, som Ludde, Sickan och Kurt.

Lämna en kommentar

Filed under Ankdammen, Kultur

Kommentera

