Jag – en bläddrare!

Det är först idag jag fått uppleva vad som verkligen blir effekten av ”det papperslösa samhället”.

Jag tror att det var ett föredrag av riksgäldsledamoten Irma Rosenberg för cirka 20 år sedan, som då berättade om sin dåvarande uppdragsgivare – Posten –  dess framtid som största spridare av papper. Allt vad hon sa då kändes logiskt – att den mesta posten skulle spridas via nätet. Men riktigt så blev det nu inte. I stället så växte pappersflödet, som en effekt av all post på nätet. (Pappersflödet blev också till sist så belastande så att vi fick ytterligare en distributör.)

Men så idag fick jag konfronteras med det papperslösa samhället … och det på grund av att Svenska Dagbladets tryckeri havererade och 30 000 prenumeranter blev utan tidning. Jag fick därvid rådet att jag istället kunde läsa tidningen som en PDF-fil. ( Det är en konstig värld vi lever i … i  ”PDF-format!”)

Det var i alla fall då jag upptäckte den stora skillnaden. Visst är det många som förutspår papperstidnings död – denna är möjligen en kvarleva för ett antal geronter som hävdar att de vill ”prassla” lite på morgonen vid frukostbordet – men min upplevelse, denna morgon, är att det mest handlar om tidningsutgivarnas drömscenario. Att distribuera hektografmassa kostar många pengar!
Visst finns allt som står i papperstidningen där också – på nätet alltså. Men det finns en väsentlig skillnad som kan uttryckas i ord.
Att scrolla är kanske en vanesak, men det kan i alla fall inte jämföras med att bläddra.
Tänk dig att sitta bakåtlutad i en fåtölj och bläddra i en tidning eller i en bok och låta ögonen vandra över textraderna eller insupa en vacker bild. En rogivande sysselsättning som ibland engagerar – mer eller mindre – ganska kravlöst. Att scrolla är någonting helt annat. Jag förstår lättnaden för ”di religöse” att de har bibeln att bläddra i. Tänk er att de skulle sitta med Dödahavsrullarna i knät. Men som sagt; nu är vi tillbaka 2000 år. Men inte nog med det.
Det pågår en ständig kamp mellan koncentrationen på den text man föresvävat sig att läsa och blinkande banners eller länkar till andra sidor.
Det slapp i alla fall den sekt som bodde i Qumran.

Lämna en kommentar

Filed under Medier

Kommentera

