Upp stiga orden …

Daniel och jag har en tyst överenskommelse om att vi inte skall hemfalla åt politiska ställningstaganden. Det blir så lått att man fastnar i statiskt tänkande. Men innan Daniel vaknar så kan jag inte annat än ha synpunkter med på ”De nya moderaterna”.
DN debatt har de fyras gäng skrivit under en pamflett som behandlar partiets nya strategi och som mynnar ut i ”tre konkreta åtaganden”.
Sedan jag läst debattinlägget till slut och ser de fyra som undertecknat uppropet, börjar jag undra vem som fört pennan. Jag kan inte tänka mig att någon av dessa, säkert mycket kompetenta individer, kunnat presentera ett sådant snömos. Det lutar åt ett konsultarbete som mynnat ut i något som kan sägas; ”skriv under här”. Och bara meningen ”I dag kan vi avslöja tre konkreta åtaganden”, som är lika konkreta som beskyllningen att Alliansen ”kört fast i gamla spår”.
Läser man artikeln till slut ser man att all retorik tar avstamp i Alliansens misslyckande, men när Socialdemokraterna avslöjar om att de ”har en framtidsinriktad politik med tydligt fokus på jobb, kunskap och konkurrenskraft”, så känns det inte alldeles nytt. Jag tror nog att det fordras något mer än bara tomma ord från strategikonsulten.
Lite mer såpa kanske?

Lämna en kommentar

Filed under Politik & samhälle

Kommentera

