Mer jul?

Nu, sent i november, har man kommit till gränsen, då det irriterande med den  övertidiga julreklamen börjar gå över och omvandlas till allmän vånda inför att det skall bli jul snart och man har ingen aning.

I allmänhet sköter Hustrun allt det praktiska, inklusive inköpandet av julklappar till barn och, numera, barnbarn. Själv koncentrerar jag mig på hunden och grunnar på att ett rött halsband skulle vara lämpligt. Hon klär i rött, Dottie.

Att köpa något liknande till Hustrun, fast kanske inte rött, med halvstrypfunktion, vore förstås lämpligt, men svårt, ety att det är Hustrun som har koll på pengarna och snabbt märker att det försvinner en massa kosing från hushållskassan. När hon fyllde 50 skrev jag ett gåvobrev om att hon, någon gång när jag blivit rik, skulle få en cykel – eller om jag nöjde mig med en halv, i ett plötsligt anfall av ekonomisk realism. Hon har, så här ett drygt decennium senare, fortfarande ingen cykel.

Jag har däremot cykel, men den har stått ute under ett antal vintrar, obegagnad, så den är inte i användbart skick. Och bor man uppe på åsen, så är det väldigt bekvämt att cykla ner på stan, men väl där finns det inga lagliga ställen att ställa cykeln. Och sedan är det väldigt mycket uppför hemåt. Så jag går. Och det får nog Hustrun göra ett tag till.

Men julklappsverser brukar hon få i alla fall. Tur att hon läser böcker, om än inte i större utsträckning dem hon fått av mig.

Lämna en kommentar

Filed under Ankdammen, Kultur

Kommentera

