En liten nollsummesaga

Det var en gång en ”gube som bodde i en låda”.

Han och hans hustru ville lämna sin låda för att köpa ett hus och eftersom han sparat och sparat och hade många pengar på banken, så ringde han till sin bank och bad att få låna en slant.

– Javisst sade banken, du är ju kund i banken, men du skall betala 5 % i ränta.

– Jamen, jag får ju ingen ränta på mina insatta pengar?

– Men det förstår du väl att vi har kostnader för att hantera dina pengar; personal och så skall direktören ha sitt. Han jobbar inte gratis förstår du väl … och så skall ägaren till banken ha ränta på sina pengar. Att låna pengar är inte gratis!

– Jag förstår; men han – ”ägaren” – det är hans hus jag skall köpa. Jag kanske kan köpa huset direkt av honom?

– Ja, men då måste du ju låna av banken i alla fall … eller hur?

– Men kanske jag kan låna av ”ägaren” direkt och få lite lägre ränta?

– Nej, så fungerar det inte. Varför skulle han låna ut pengar till dig till lägre ränta, när han tjänar mera på att du lånar via hans bank.

– Men varifrån kommer pengarna som banken skall låna ut till mig?

– Ja det är alla små gubar, som du, som sparar här på banken.

– Så jag lånar delvis mina egna pengar? I så fall vill jag inte ha mina pengar på banken längre. Jag vill ta ut mina pengar!

– Det kan du inte, för vi har inga pengar – dem har vi lånat ut till andra.

– Vad säger ni? Har ni lånat ut mina pengar till andra?

– Jaha, lånat ut och lånat ut … pengarna finns i vårt fondbolag och används för att betala till dem som fondsparar. Du kanske vill börja fondspara du också? Och där kan du få upp till 5 %:s ränta … om du har tur. Bra va?

–  … …

Här bröts samtalet för Telia hade för dålig täckning i området.

Lämna en kommentar

Filed under Politik & samhälle

Kommentera

