En genres död?

images

Jag vet inte varför jag kom att läsa både understreckare och en recension i SvD denna morgon, men kanske det berodde på yttertemperaturen – -19 grader i Gamla Uppsala. Visst läser jag understreckare i SvD då och då, men det skall till något alldeles extra eftersom det initialt känns som att läsa Marcel Prousts ”På spaning efter den tid som flytt” varenda gång jag ser den. För våra tider; den oortodoxa layouten – nästan som Neue Zürcher Zeitung – inte en bild … bara text, text och åter text.
Jag skall nu inte recensera dagen understreckare, men frapperades av hurusom en herr Eriksson – en för mig ganska okänd auktoritet – sågar herrskapet Sjöwall/ Wahlöö jäms med fotknölarna. Dessa våra deckarikoner fick omdömen som jag vet inte om de förtjänade demsamma, men det intressanta var att det överhuvudtaget höjdes en enskild röst mot deras upphöjda status i det strömlinjeformade landet Sverige, där deckarlitteraturen kommit att bli den enda accepterade kulturyttringen hos bokförläggare och våra vanligaste kulturskribenter. (Herr Eriksson kommer säkerligen att få på moppe för detta sitt tilltag.)

Men det som jag studsade mest inför var att i samma upplaga recenserades ett annat ikoniserat par – Alexandra och Alexander Ahndoril som ger ut sina alster under pseudonymen Lars Kepler. Jag kan inte hitta ett synonymt begrepp till ”jäms med fotknölarna” men en bit under fotsulorna kanske skulle kunna vara ett relevant omdöme av recensentens omdöme.
Men även här har jag inget att tillägga, mer än att konstatera att det kanske är så att understreckarn och recensionen sammantaget handlar om en trend –deckargenren har nått sin botten!

Ytterligare en iakttagelse skulle kunna vara årets Augustprisvinnare – Göran Rosenberg – som framträder med äkthet och realism, men med samma förtecken företrädarna i deckargenren– död, elände och mänskligt tillkortakommande …

Fiktionen är död … leve realismen!

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

