Protokoll från veckoavslutning

DownloadedFile
Som så ofta tyckte vi direkt efteråt att vi mest hade pladdrat, men vid närmare eftertanke kom vi fram till att vi betat av en del i alla fall: livet, döden, perspektivförskjutningar under olika faser av livet, varför vi kom att börja lyssna på jazzmusik och en del annat som jag nu glömt.

Äppelpaj med vaniljsås åt vi till kaffet, det var gott.

Egentligen borde jag sätta punkt där, eftersom ingen av frågorna är av karaktären att resonemangen i efterhand kan återges, möjligen med undantag för frågan om jazzmusik. Axel hade sett och hört Count Basie med orkester först ge konsert och sedan spela till dans på Folkets Park i Eskilstuna, mot vilket jag kunde kontra med att ha hört Louis Armstrong (och vi bibehåller vår barndoms uttal Loui, precis som Rex Mortons sköterska och flamma June uttala(de)s på svenska) i pjäshallarna på Lv 5 i Sundsvall och kunde spetsa till det med att tillägga att jag fick Louis Armstrongs autograf på programmet, när han och Welma Middleton skulle ner till Knaust i limousin efter konserten. Varför vi började lyssna på jazzmusik vet vi väl inte, det låg i den tidens kultur, även om Elvis och de andra rockarna vann de flesta av våra jämnårigas sinnen. I mitt fall var det äldre skolkamrater som spelade sina lp-skivor (något jag själv inte hade hört förut) i dagrum och rökrum (för dem som fick röka, vi andra kunde bjudas in och lyssna på skivspelaren som fanns där). Hemma spelades mest marscher (mina bröder) och schlager och evergreens (min syster) på vevgrammofonen. Axel lyssnade på Miles Davis under ett konfirmandläger, tillsammans med prästens son. Och sedan har det fortsatt med olika frekvens, i konkurrens med Beatles och annan samtida musik under studieåren.

Nostalgi var ett begrepp som genomsyrade mycket av det vi talade om, men inte av den kletiga det-var-bättre-förr-sorten. Vi tyckte  inte ens att vi var bättre förr. Vi enades dock om att det var bra att galoscher börjar bli inne igen men saknade varken dixiepjuck eller bottiner.

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

