Rotmos var nummer ett

images

Inte för att det betyder så mycket, men i den anekdot som Axel återger så lyder den åldrige mannens svar på Lars Madséns fråga om vad som varit viktigast för honom i livet: ”Rotmos, knulla och Donauwellen, i nu nämnd ordning!” I alla fall lyder historien så i den version som jag en gång berättade för Axel.

Att jag nu påpekar detta återspeglar inte bara min självpåtagna plikt att alltid berätta sanningen, hela sanningen och intet annat än sanningen, typ. Jag nämner det också som ett exempel på hur sexualitetens betydelse stundom överdrivs. Dessutom är det rätt roligt att korrigera andra, när man nu ändå vet bäst.

Men ingen av de tre livsavgörande faktorerna som den gamle mannen räknade upp är egentligen mätbar, så Axel har rätt, även om jag inte är helt säker på vad han menade. Det är  ju inte alltid så lätt att kommunicera, så det behövs ofta en stunds kaffedrickning på Konditori Fågelsången för att saker och ting skall klarna. Men det får anstå till nästa år. För tillfället återstår endast att upprepa: rotmos kom först!

2 kommentarer

Filed under Kultur

2 responses to “Rotmos var nummer ett

  1. Nils af Geijerstam

    Tack för rotmoset. Ett befriande skratt lyser upp denna mulna morgon, årets sista dag. Ett gott nytt år till er båda, med många nya synpunkter på allt från det största till det minsta.

  2. Se där; här anstränger man sig för att vägleda våra läsare i åldrandets gåta, en gåta som inte bara innehåller mätbara värden, och det enda min lournalistiske vän får ut av mina funderingar är en rangordning av livets väsentligheter, ur en gammal mans man fatabur. Men så det också en god illustration till dagens sätt att läsa.
    Men jag håller med. Det blir kuligare med rotmoset först.
    De tunga bitarna tar vi nästa år!
    Gott Nytt Daniel!

Kommentera

