REA – ett sätt att uträtta sina behov?

REA_515x340

Jag har de senaste åren strött mycken visdom omkring mig och bland annat uttalat följande:
”You can´t predict the future – but you can be prepared!”
Men samtidigt har jag alltid förundrat mig över, varför det låter mer vist än när man säger samma sak på sitt eget tungomål.
Lyssna till samma visdom, fast nu på svenska: ”Man kan inte förutse framtiden, men man kan vara förberedd!”
Tönt, tönt, tönt!
Frågan gick till min egen språkpolis, Daniel, under en lunch, som menade att det handlade om en överromantisering av det engelska språket och som upplevs som ”smartare”, eftersom vi inte förstår allt. Men samtidigt är engelsmän och amerikanare duktiga på att uttrycka sig klatschigt.
En annan kamrat vid bordet vidimerade det mesta och adderade sin irritation över att nu lyser varenda skyltfönster som om man vore i London eller New York.
Man kan förfasa sig för mindre!
I denna förvissning om det svenska språkets kapitulation åkte jag sålunda in till centrala staden och besannades av allt vi talat om.  Överallt basunerades det anglifierade budskapet ut. SALE! SALE! SALE!
Men så plötsligt får jag syn på ett skyltfönster där stora skyltar annonserar om något som i bästa fall kan associeras till  avvecklande av en sanitär olägenhet. Här annonserade man i stället sina förehavanden  under det fantasieggande frasen TÖMNING.

F-n vet om inte anglifieringen, trots allt, är av godo.

1 kommentar

Filed under Kultur

One response to “REA – ett sätt att uträtta sina behov?

  1. Rolf Kroon

    Det heter ”som om man vore” och ”den fantasieggande ”. På svenska.
    God fortsättning på det nya året!

Kommentera

