Uppmaning till M, Fp, KD, S och V – vart är ni på väg?

Den enda vägen?

Vart är vi på väg?

Den vecka som förflutit kanske inte är den mest uppseende veckan i världshistorien, men för mig har den åtminstone gett en insikt. Och den gäller våra politiska partier! Ibland kan jag se dem alla som  geologiska fenomen – som sedimentära bergarter. Man kan betrakta dem som hundraåriga avlagringar av gamla ståndpunkter, med vissa hugskott. Men i princip har socialdemokrater och kommunister – ( sen att de senare bytt namn ibland ) –  och borgarna – ( som byter namn och partiledare som vi andra byter ”under-wear”) – blivit vid sin läst. Färdriktningen är sedan länge fastlagd och kursen stabil.
Men så händer något sensationellt.
Ett parti söker skapa en vision och genast är debatten igång. Tro naturligtvis inte att denna debatt, den som uppkommit i medierna, är kritiskt analytisk utan har mestadels kommit att handla om tre värdebegrepp – fri invandring, mångäktenskap och platt skatt.

Naturligtvis skall jag inte involvera mig i den idédebatt som pågår inom Centerpartiet– (gudarna förbjude att tillhöra ett parti) –  men det hindrar inte att jag måste reagera på hur debatten förs.

I mina ögon har en arbetsgrupp i C sökt skapa en vision – en färdriktning – men genast uppfattas detta i medierna som ett handlingsprogram. Debatten har därför kommit att trivialiseras. Menar Centerpartiet verkligen att vi skall låta Sverige invaderas av ”icke-svenskar”? och skall dessa ”barbarer” tillåtas att ingå förtryckaräktenskap?… och inte nog med det … plattskatt?!

Kan man inte bespara oss de värsta yvigheterna – och det gäller framför allt medierna – och se Centerpartiets försök att skapa en djupare debatt som en – precis vad jag tror man menar – en färdriktning.
Jag skulle vilja påstå att det är just det som saknas i vår interna politiska debatt.

Jag drömmer faktiskt ibland om en debatt bland politiker, medier, ekonomer och andra makthavare – vårt nya skattefrälse –  att de snarast börjar tala i visionära termer och inte bara som nu; hur kommer vi till makten? (Och om vi har den – hur skall vi kunna behålla densamma?)

Min uppmaning till M, Fp, KD, S och V  blir därför: Klargör för oss väljare –  ert partis vision.

P.S. Tyvärr är SD:s vision det enda jag känner! Huvva!

Lämna en kommentar

Filed under Medier, Politik & samhälle

Kommentera

