PANG! i bygget

Håll pitolerna redo!

Håll pitolerna redo!

Jag har just läst ett Brännpunktsinlägg i SvD, formulerat av två entusiaster från Svenska Pistolskytteförbundet.
Om inte annat, kom jag därvid att tänka på  en annons i Gåsblandaren som löd:
Lär er skjuta och träffa nya vänner! manar Skyttefrämjandet”.
Det var sådant som man skrattade åt på 50-talet. När jag sedan googlade på lustigheten, för att se vilken årgång av teknisternas tidning denna lustighet emanerade, så döm om min förvåning, så kunde jag konstatera att sentensen Lär er skjuta och träffa nya vänner idag har förlorat sin sälta och istället tydligen kommit att tas på allvar. Här stoltserar nu ett antal frivilliga skytteklubbar och ger sig ut för att vara någon sorts social gulle-gull-förening –  men någon glimt i blicken tycks definitivt inte förekomma.
Nej, på fullt allvar förmedlar Brännpunktsinlägget och de googlade  föreningarna en ganska märklig bild. Sedan vår ÖB klargjort att ”vi” bara kan försvara oss i en vecka och vår försvarsminister fått den svåra uppgiften att se till så att ”vi” måtte få några ytterligare karensdagar, (SvD), så visar det sig att lösningen på vårt försvarsproblem finns på närmare håll än jag någonsin kunnat ana.
Både ÖB och försvarsministern kan sitta lugnt i båten – om det nu finns någon?
Hjälp finns ju på närmare håll än någon kunnat ana.
Svenska Pistolskytteförbundet kan rycka ut till undsättning när missilerna riktas mot vårt fädernesland.

PANG! PANG! och Hurra!

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

