Papperstidningen är död – Leve papperstidningen!

images

I Sverige har vi något som kan kännas något unikt och går under namnet Public Service*. Begreppet är välkänt för alla svenskar och enligt uppgift så lyssnar 4,6- miljoner till Sveriges Radio dagligdags. Därtill kommer  allt TV-tittande.

Samtidigt har vi en accelererande mediekris på gång. Tidningarna tappar läsare och det har gått så långt som att man talar om ”tidningsdöden” som en farsot för demokratin. Jag vet inte om jag kan instämma i klagokören, men förstår verkligen om de som sörjer papperstidningens ökenvandring. Jag tillhör definitivt till kategorin ”vanemänniska”, som vill prassla med en morgontidning, men det jag vänder mig emot är att medierna fastnat i något sorts antingen-eller-resonemang. Antingen så skall tidningarna innehålla det de alltid gjort, eller annars får man lägga ner och ”tvinga över” läsarna till digitala medier.

F.d. chefredaktören för SvD, f.d. vd:n för Sveriges Radio m.m., Mats Svegfors, analyserade i programmet Agenda strax före jul, tidningsdöden, och såg det som journalisternas kris. Jag är den första att instämma i hans uttalanden, och för att travestera statsmannen Georges Clemenceau så skulle man kunna säga att journalistik är alldeles för allvarligt för att handhas av tidningshusen.
Tyvärr har journalister blivit en misshandlad yrkeskår som utnyttjas till max i dessa dagar. Ytterst sällan hittar man unga välutbildade journalister som knyts till tidningarna över längre tid, utan det handlar numera mest om vikariat eller freelance-uppdrag, föranledd av rädslan för att ta ansvar för fast anställd personal.  Möjligheten till analyserande och fördjupande journalistik tycks inte intressera dagens tidningshus utan när man skär ner, skär man först och främst bort de kreerande människorna. Och den journalistik som produceras skall vara säljande – på kort sikt.

Vad jag som konsument efterlyser är inte en papperstidning fylld med en massa gamla nyheter, som jag redan fått till mig till leda av snabbare medier, som radio, TV eller via nätet. Vad jag efterlyser är fördjupande artiklar, som belyser aktuella händelser, analyserande kolumner, vassa krönikor eller varför inte debattartiklar med dagliga inlägg. Kanske Svenska Dagbladet tar chansen och skapar en helt annorlunda produkt när de i mars skall lansera sin ”nya” tidning.
Jag vill se en tidning dit annonsörer söker sig för att produkten är den bästa i stället för som nu, då tidningarna kommit att bli omslagspapper för annonser.

Förhoppningsvis stundar en ny agenda  då god journalistik är det som kommer att  sälja. Det är faktiskt vi läsare som skall utgöra grunden för papperstidningens fortlevnad – inte annonsörerna.

 

 

Lämna en kommentar

Filed under Medier

Kommentera

