Ett halvt ark papper

Bild 2Detta må vara en villfarelse, men jag är ändå säker på att jag, kring 1968, fick jag en tidning i brevlådan med ”huvudet” SVENSKA BLADAGDET. Men som sagt; jag skall  låta det vara osagt, men att korrekturläsarna på SvD sovit den natten är helt klart. En av dem, som sov – vi kan kalla honom Uno, för han heter så – verifierade händelsen, men hävdar med emfas att det kom att stå SVENSKA BLADARKET. Och nu börjar jag undra om han inte har rätt – eller om ”korret” var synskt – inte vad gäller ”huvudet”, men väl vad gäller formatet, för nu upplever jag hela tidningen som ett ark. Denna morgon när jag grabbade tag i brevlådans innehåll, så trodde jag först att jag fått tag i ett reklamblad eller en uppmaning till klädinsamling. Men ack nej! Högst upp på ”arket” stod det tydligt och klart SVENSKA DAGBLADET.
Jag skriver detta som en påminnelse till mig själv i avvaktan på den dag det kommer att ligga en liten lapp i brevlådan med texten PAPPERSINSAMLINGEN KOMMER ATT UPPHÖRA.

P.S. Till Svenskans försvar vill jag framhålla skribenternas uthållighet. Likt Strindbergs skriverier behöver inte allt mätas i omfång, som han till och med halverade.

3 kommentarer

Filed under Medier

3 responses to “Ett halvt ark papper

  1. Thomas Notini

    Du har alldeles rätt. Det var en typograf på SvD som av någon anledning blivit förgrymmad på sin arbetsgivare. För att hämnas mixtrade han med tidningshuvudet i sista ögonblicket före pressläggningen, så att nästa nummer av tidningen fick just detta namn. Han fick förstås sparken (det var på Allan Hernelius tid som chefredaktör) men tyckte tydligen att det var värt det.

  2. Thomas Notini

    P.S. Tidningsnamnet blev alltså SVENSKA BLADAGDET, jag såg tidningen hos en god vän som sparat numret som en kuriositet.

  3. Bertil Olsson

    Det är korrekt: det stod Svenska Bladagdet i huvudet på tidningen. Vår dåvarande redaktionschef Lennart ”Bomben” Persson, som senare blev slutligen chefredaktör på Svenskan berättade att tidningens namn var egentligen tre matriser som bildade namnet. Men de tre delarna blev blandade så att det kom att stå just – Svenska bla Dag det.

Kommentera

