Huvudlöst i hönshuset

images

En god vän till mig myntade, ( eller möjligen citerade), uttrycket: En höna som värper för stora ägg, har en tendens att bli sladdrig i stjärten.

Just detta uttryck dök upp i huvudet när jag läste morgonens SvD, där socialdemokraternas utrikespolitiska talesman bredde ut sig och talade om, i bombastiska ordalag, hur den svenska utrikespolitiken skall bedrivs. Visserligen skriver han oupphörligen ”vi socialdemokrater” i sitt inlägg, men detta kan ändå inte skyla hans stolta ambitioner om att här talar ”Sveriges näste utrikesminister”. Läser man hans Brännpunktsartikel så inser man snart att  innehållet inte bara är munväder, utan tydligen verkar det ha en annan utgång  – därför min hönsassociation!

I gengäld verkar då herr Löfven ha mer fog för sin propå till herr statsminister Reinfeldt att lägga korten på bordet i den s.k. Nuon-affären, där 97 miljarder försvunnit ur konungariket Sveriges handkassa – (SvD). Det är naturligtvis ingen liten summa som stulits ur ”den blindes bössa”, men att som herr statsministern gör att skylla på Centerns dödsbo – [SvD] – känns inte riktigt rakryggat. Antingen vet han – som varande det högsta hönset – eller annars vet han inte. Eller står han över all kritik?
Här kan man kanske skapa ett inverterat uttryck: En höna som värper för stora ägg, har en tendens att bli sladdrig i munnen.

P.S. Nu vet jag bättre! Citatet ovan skall inte onödigtvis tillskrivas min vän utan källan är en annan –  med sonnamn – nämligen Fritiof Nilsson Piraten.

3 kommentarer

Filed under Ankdammen, Politik & samhälle

3 responses to “Huvudlöst i hönshuset

  1. Karl-Johan Gombrii

    Ja, men som du vet måste man strypa några hönor för att laga omelett.

    PS Jag är för övrigt osäker på riktigheten av alla beståndsdelar i historien om Häst-Gustaf
    (HG), som jag just läst. Men gott var det!
    Det var också HG som vid vår uttryckta förvåning över att han sålde färskt älgkött i maj frågade: ”Har ni inte läst UNT idag? Det var ju en stor älgkollision vid Habo i går. Jo visst, för fan.”
    Det var gott det också.

  2. Daniel von Sydow

    Och Häst-Gustaf gjorde också en utomordentlig pölsa, som man kunde ta hem nylagad och ännu varm äta till lunch med rödbetor. (Om någon har problem med syftningen, så var det pölsan som var både nylagad och varm, inte ”man” dvs jag.)
    Häst-Gustaf gjorde sig också berömd när han bevittnade ett rån på Handelsbanken, som då fanns i Studentbokhandelns nuvarande lokaler. Som gammal, drygt 70, mästerbrottare ingrep han rådigt och bjöd rånaren på ett armswing och låg sedan och höll fast honom tills polisen anlände. Det vet jag, för det läste jag i tidningen.

Kommentera

