Take it Olle!

För många herrans år sedan var jag med och spelade upp till midsommardans. Det var Tom på dragspel, Mats på trombon, Olle på klarinett och jag själv på gitarr … vilken sättning! Det var lite Frödingsk stämning över det hela – ni vet den där då musiken hördes över nejden … och med Nils Utterman, token och spelmansfanten, på bälgapspel … – och likt den strömmade våra toner ut över det närkingska landskapet. Daggen började lägga sig över hagar och ängar och sommarnatten var ännu både ung och ljum.
Runt om orkestern trängdes danslystna damer – mestadels hustrur – som bara väntade på att bli uppbjudna. Först att svika gänget var Tom och det blev ovanligt tyst i orkestern. Sedan blev det min tur att slitas ur ensemblen för att jazza med hustrun. Jag vet inte om våra musikaliska ambitioner sträckte sig nämnvärt långt denna afton, men jag kan inte med bästa vilja i världen påstå att trombon och klarinett fyller ett helt loggolv. Så tyckte väl även Mats, då han tog sig själv ur skolan med orden: Take it Olle!

LSD_frontAlltsedan dess har jag alltid varit lite rädd för udda sättningar. Kanske det handlar om vanans makt, men på något sätt så har jag alltid förknippat jazz med att kompet skall vara ”pianobastrummor”, men nu har jag fått tänka om. Vad sägs om basklarinett, bas och trummor? Ja, det går faktiskt väldigt bra. Trion Colossusus LSD har gett ut en skiva, som fått genklang i jazzvärlden – ja, så till den grad att tidningen DownBeat skall recensera skivan i sitt kommande majnummer. Och det är stort i jazzvärlden.

För den som vill bekanta sig med gruppen kan kanske se och lyssna till en inspelning som gjordes på Café Glenn Miller. Även om ljusupptagningen inte är av högsta klass så ger det i alla fall en idé om vad man kan göra ensam och i trio.

Take it Olle!

 

 

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

