Rapport från utebliven veckoavslutning

images-4

Eftersom Axel och jag befinner oss på skilda orter blev det ingen veckoavslutning i fredags. Något protokoll därifrån kan därför inte upprättas. Axel berättar däremot i sina mejl om sitt liv i värmen, som just nu inte är så hög. Om nyinstallerad duschkabin som inte fungerar som önskvärt och reflekterar över vad begreppet ”cette matin” från en fransk hantverkare innebär; luttrad som han är tror han mer på ”demain matin” som trolig tid för åtgärd.

Han redogör för en bok som han läser men inte avslöjar författare till förrän i slutet av lovprisandet, Theodor Kallifatides, och titeln inte alls. Av skildringen av boken gissar jag dock på En dag i Athen, och då kan jag hålla med.

Så berättar han, med sedvanlig brist på takt, om priserna på mat och vin och lyckas på något sätt  hävda att den kollekt köpcentrumet  upptar ger mer för pengarna än den som tas upp i kyrkor och tempel. Därom vet jag föga men tror heller inte att så många svenskar lämnar 70 € i kollekt i svenska kyrkor.

Jag berättar, därtill uppmanad, om min åkomma, och det kan inte vara någon nöjesläsning.

Axel frågar om jag har Skype och jag svarar undvikande. Inte för att jag vill hålla mig oanträffbar men för att jag tror att jag har förutsättningarna men inte vet  hur man gör. Och visst ligger det fortfarande lite i Dennis Hendersons lilla bildfundering i UNT från 80-talet(?), det var i alla fall innan mobil blev var mans egendom och sedermera uppdaterad till en bärbar dator: ”Inget ont om yuppienallar, men nog måste det väl ligga högre status i att vara oanträffbar?”

Så den internationella kontakten sköts nog även fortsättningsvis via e-post.

Lämna en kommentar

Filed under Ankdammen, Kultur

Kommentera

