Om tystnad

1928191_520_292-2

Så är då två veckor till ända.
De sista dagarna har varit riktigt vårlika med behagliga temperaturer, men det som man lägger märke till är bristen på fågelsång. Jag tänker nu inte i första hand på den ”fågelsång” som berikar Daniels och min sedvanliga veckoavslutning på konditori Fågelsången, utan nu på riktig fågelsång.
Det finns kanske inte så mycket att kvittra för alla småfåglar som är på väg upp genom Europa. Dels har de en ansträngande resa över öknar och hav bakom sig, och som grädde på moset blir de beskjutna av skjutglada franska bönder, för att såsmåningom hamna på de franska matborden. Bara i Frankrike skjuts  minst 600 000 sånglärkor. Det kanske inte är så underligt att det blir allt tystare på våren i de svenska markerna. Men som sagt, i södra Frankrike är det dödstyst.
En tystnad som jag däremot längtar efter är den svenska återhållsamheten i förhållande till den franska chauvinismen. Jag har via franska kanaler följt det idrotts-EM som föregått i Göteborg, ett EM som jag dessutom avlyssnat vi Sveriges Radios radioreportage. Det är naturligtvis svårt att objektivt bedöma de olika nationalkaraktärerna, men ytligt sett vill jag påstå att de franska reportrarna ligger på en decibelnivå som vida överskrider de svenska.
Det som dock skiljer är den nationella känslan när något går på tok.

Två franska löpare sprang ett medeldistanslopp och ledde loppet efter drygt halva sträckan. När man sedan närmade sig sista varvet började andra löpare springa ifatt och nu blev ljudnivån till och med störande för våra grannar.
C´est pas possibble! … C ´est PAS POSSIBLE … C´EST PAS POSSIBLE!!!!!
Jo, det var faktiskt möjligt – i alla andras ögon.
Sammanfattningsvis konstaterar jag att tystnaden kan vara något eftersträvansvärt, något beklagligt men samtidigt en välsignelse.

A toutes à l´heures!

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

