Taj Mahal – I´ve been there!

images

När vi sextiofemplussare lutar oss tillbaka, efter ett långt yrkesliv och väl tilltagna pensioner, så kan man ana hurusom nästa generation vill klå oss på våra surt förvärvade slantar. Varenda tidningssida braskar med olika reseannonser som uppmanar oss att bese världen … innan det är försent! Vi skall åka kors och tvärs och resemålen är de redan kända, Kina, Sydafrika, Karibien, Toscana och alla andra ställen som vi inte hunnit besöka – än! Och undantagslöst finns det alltid någon resa som går till Indien och Taj Mahal – ett turistmål som kan ge mig ont samvete varenda gång sådana annonser dyker upp. Jag förknippar nämligen dessa med en dödssynd  – ett brott som inte går att preskribera – och som begicks för mer än 40 år sedan.
Så här var det.

Hustrun hade en stationering i New Delhi  – det var på den tiden SAS var ett stolt bolag och man hade personal stationerad lite här och där i världen – varför det passade bra för en hårt arbetande försäkringsagent att besöka henne. Avundsjukan lyste naturligtvis i de hemmavarande arbetskollegornas ögon och kanske det var för att mildra deras jalu, som jag lovade att sända ett vykort från Taj Mahal. Det var nog det mest exotiska stället vi alla kunde föreställa oss på den tiden – långt bort men ändå känt och mytomspunnet. Och dit skulle jag!

Väl framme i New Delhi företog hustrun och jag ett antal resor till bland annat Shrinagar, Varanasi och Katmandu, med mattillverkning, likbränning och  Himalayaexpeditioner på menyn, men se, till Taj Mahal kom vi aldrig. Allt beroende på en korrumperad resebyråtjänsteman som ville att vi skulle smuggla in parfym och andra kosmetiska produkter från Singapore för hans hustruns personliga behov. Och inför denne korrupte indier stegrade jag mig. Men löftet om att skicka en hälsning till arbetskamraterna från Taj Mahal fanns ändå där och låg och gnagde. Till sist fattade jag ett beslut som skulle lösa mig ur mitt dilemma – jag köpte ett vykort i hotellfojén. Och bilden på Taj Mahal såg precis ut som jag föreställde mig hur det såg ut i verkligheten.

Och det tyckte mina arbetskollegor också, fast de aldrig varit där! Men jag som varit där – men samtidigt inte varit där – kunde intyga att det såg precis ut som på bilden. Och det fanns naturligtvis ingen som hade skäl att misstänka att jag inte varit där. För vem åker till New Delhi för att skicka ett kort från Taj Mahal?
Jag ber därför om ursäkt till mina kollegor om de känner sig förda bakom ljuset, men jag kan meddela att jag har talat med personer som varit där och även de vidimerar att ”det är precis som på bilden”.

Och tror ni mig inte så klicka på http://www.google.se/search?hl=sv&gs_rn=5&gs_ri=psy-ab&qe=dGFq&qesig=JgAL1GlSc8DgECRr8vLktg&pkc=AFgZ2tly4lQ1-xFFafU1OxKXIartEoaf_slhxMpkz-UDDf7bKJPCgPa9R1JjBkmLrpt33GlQlvHd-8sd2Zc4Ab-lzS1HGt2DHQ&cp=3&gs_id=c&xhr=t&q=taj+mahal&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.43287494,d.bGE&biw=1662&bih=854&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=Kcs9UcX_B6ao4gSL3oCgDA

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

