”Åh google!”

Hallå! Hallå! Det är google som talar …

Hallå! Hallå!
Det är google som talar …

Om man biter en hund är det en nyhet. Om en hund biter en man är det ingen nyhet .
Men denna insikt måtte ha gått ett antal amerikanska jurister förbi.

Det sägs att USA har fler advokater än ingenjörer – ett faktum som jag erfarit många gånger under min yrkesverksamma framfart och min erfarenhet är att många av
dessa advokater hänger sig åt kontraproduktivt verksamhet, men det ligger liksom i idén.
Man gör en höna av en fjäder och så processar man om ett fjäderdun.

Men nu undrar jag om inte några advokater bitit sig riktigt i tummen.

Vetenskapsradion/Språket rapporterar nämligen denna morgon att ett ord på Språkrådets nyordslista kommit att strykas, efter en utdragen skriftväxling med en icke okänd sökmotors advokater. Ordet är ”ogoogelbar” – (ett ord som paradoxalt nog kan googlas på Google!). Personligen – och jag är säkert inte ensam – har jag aldrig reflekterat, eller ens hört talas om ordet, men nu har Googles jurister satt det på kartan – åtminstone den svenska.

Tack för hjälpen!

Läs även i SvD
2 kommentarer

Filed under Kultur

2 responses to “”Åh google!”

  1. kommer att använda ogooglebar så ofta jag kan hädanefter!

  2. Mattias Hyll

    Håller me dföregående talare. Ordet ”ogoogelbar” togs bort från Svenska Wikipedia den 27/3 klockan 4.54… Google censur?

Kommentera

