Behovet av en lång dags färd mot natt …

… i väntan på vaddå?

… i väntan på vaddå?

Nu skall jag inte överdriva, men visst vilar det lite ”lång-dags-färd-mot-natt-stämning över denna dag?
Det verkar som om impregneringen av barndomens upplevelser sitter kvar. Upplevelsen av radiotystnad – (TV var inte att tänka på för den var, om den överhuvudtaget fanns …väldigt svartvit) – ingen tidning i brevlådan, ingen bio och fisk till middag … allt detta sitter djupt. Nuförtiden har vi möjligheter till att slå ihjäl tiden med hundratalet TV-kanaler, vi kan spela musik, vi kan gå på krogen, vi kan förlusta oss på alla de sätt, men ändå verkar det som om behovet av en lång, lång fredag ändå finns där. Klockan börjar närma sig 11 och jag har inte ens kommit i byxorna än. Därvid upplever jag ändå en viss stress, för jag är impregnerad på mitt sätt Något sådant var inte till att tänka på på 50-talet. Då väcktes man redan vid åttatiden, fick på ”rent under” och kläddes inför dagens höjdpunkt – GUDSTJÄNSTEN. Prästen var klädd helt i svart och dundrade uppifrån predikstolen och hytte med ett långt finger över menigheten: FYYY!

Efter den avbasningen åkte man hem med skuldkänslor och fick sitta på rummet och läsa till det var dags att äta långfredagsmiddag … under tystnad.
Sånt sätter sina spår!
Tro nu för guds skull inte att mitt föräldrahem var särskilt gudfruktigt, men mina föräldrar var lika impregnerade som jag är i dag, även om Gud Fader förbleknat helt, och upplevde samma ”lång-dags-färd-mot-natt-stämning”.
Det är nu jag börjar undra över om inte denna dag – l-å-å-ng-fredagen – trots allt är en nyttig företeelse; en dag som för nästa generation kommer att bli synonymt med den dagen då man får säga FYY! och befria sig från Mammons gissel för en stund?

Möjligheterna finns, men det struntar gemene hen i … lång-dags-färd-mot-natt-syndromet finns här för att stanna.
Men en sak har förändrats till det bättre.

Man äter gott!

Gla´Påsk!

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

