Hur är beredskapen på Försvarsdepartementet?

Vingklippt var ordet

Vingklippt var ordet

Den 23 april skrev jag bl.a. apropå ryssens intresse för vår beredskap:  Hur har alla dessa hemligheter i SvD kommit att läcka ut till en enskild journalist? Detaljer som tänkbara mål i Sverige, flygplanstyper mål och framför allt; information om JAS-beredskapen var lika med noll. Jag kan inte tänka mig annat än att någon/några inom flygvapnet tröttnat på Finansdepartementets besparingsiver, statsministerns uttalande om försvaret som ett särintresse och försvarsministern uttalande att försvarsförmågan är ”rimlig om man jämför med hur hotbilden ser ut i våra grannländer” och därför lyft på luren.

Och nu bekräftar försvarsministern om att det handlar om en läcka i dagens SvD – ”en läcka som oroar”.
Jag skall nu inte älta denna pseudonyhet att ryssen intresserar sig dör Sveriges beredskap, men jag kan inte annat än undra varför det skall dröja tre dagar innan vår försvarsminister reagerar och varför därmed låta försvarsförståsigpåare som Mikael Oscarsson (KD), Peter Hultqvist (S)Cecilia Widegren (M) m.fl  få fritt spritt spelrum och vältra sig i pressen och uttrycka sitt oförstående av något man själv varit med och skapat. En flottilj i Luleå och den andra i Ronneby…? Om incidenten händer i Stockholmsområdet … vem hinner först?

Hela historien börjar bli farsartad. Har Försvarsdepartementet så dålig kommunikation med det svenska försvaret så att ”läckorna oroar”? Är kanske till och med det största hotet mot svensk säkerhetspolitik hotet från den dåliga beredskapen på departement som utskott.

I mitt huvud hör jag i detta sammanhang Hasse Alfredssons numera klassiska replik:: Det var det djävligaste – det hade jag ingen aning om!

 

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

