Grekiska – ett allmänt särintresse

images

Somliga uppdrag är svårare än andra. Vid vårt senaste veckoavslutningsmöte (äppelkaka och vaniljsås till kaffet) diskuterade vid den senaste tidens olika diskussioner och användandet av ordet ”särintresse”, framför allt i någon sorts pejorativ bemärkelse. Axel, som är den mer drivande i sammanhanget, uppdrog åt mig att börja skriva, så skulle han koppla på senare, vilket jag tyckte var intressant, eftersom vi just inte prövat den kommunikationsformen tidigare.

Väl hemkommen hade jag emellertid glömt vad vi kommit överens om, något jag hela mitt liv lidit av och lika länge skyllt på den ökande åldern, så jag skrev och frågade. Axel svarade att ledordet var ”särintresse” och tillade att jag hade illustrerat detta med ett latinskt citat, som han som student på allmän linje inte var människa att erinra sig. Mina latinkunskaper är inte särskilt omfattande, efter två ringar på reallinjen gick jag de avslutande två på ”hjälpklass”, allmän linje språklig gren, en utbildning som inte omfattade latin men väl en massa franska, som jag nu glömt. jag läste sedan in latin under ett sommarlov, men sådana lättvunna kunskaper har en förmåga att försvinna lika snabbt som de inhämtats (jo, jag vet, jag har läst in reallinjens matte också, med samma resultat).

Frågan var då hur en icke latinkunnig kunnat haspla ur sig latinska sentenser. Jag förstod att det måste vara något jag lärt via allmänbildningen och inte via latinstudier. Men jag kunde inte komma ihåg något citat som passade in. Så jag skrev och frågade igen och då fick jag ledtråden, att det var något på latin, som visade tt grekiska var ett särintresse för romarna, eller så hade i alla fall Axel uppfattat det. Då föll polletten ner: ”Graeca sunt, non leguntur”, en kommentar som NE förklarar med: ”det är grekiska, läses inte” – uttrycket använt bl.a. av medeltida textkommentatorer som motivering för att hoppa över för dem obegripliga grekiska citat i latinska texter.

Hur detta sedan skall föras in i diskussionen om särintressen är mig obegripligt, varför jag efter denna inledning överlämnar ordet till Axel.

– – – – – –

Tack för den passningen.
Som den bildade läsekretsen förstår är det inte lätt att föra en konversation med Daniel om min spaning, som gick ut på att det mesta nuförtiden kan anses som ett särintresse. Han  svarade då, klassiskt bildad som han är,  med ett latinskt citat – ett språk som är rena grekiskan för mig – att redan de gamla romarna såg de gamla grekerna som något som katten släpat in. Och det var där jag hakade på.

Redan under antik tid behandlade maktens män – (redan då var det mest män som regerade och reagerade) – allt avvikande med en viss överlägsenhet och fenomenet har stått sig genom århundradena. Avvikarna har kallats kättare, uppviglare, avfällingar, förädare, separatister … ja, allt beroende på den historiska omgivningen. Och nu har, som sagt det vedertagna ordet kommit att heta ”särintresse”. I mera modern tid har vi kunnat beskåda hur det statsbärande partiets företrädare sökte skrämma avvikare till tystnad – alltifrån politiska meningsmotståndare, opolitiska statstjänare till allmänt oliktänkande. Men idag då frånvaron av ett statsbärande parti, även om de nya Moderaterna strävar mot detta mål, så har ett nytt fenomen uppstått – den politiska mittfåran – som jag betraktar som det största hotet mot det fria ordet. I dagens samhälle, där det mesta kommit att klumpa ihop sig i mitten, ger med automatik alla självständiga yttringar en prägel av särintresse. Min tes är därför att ordets ”vidare” utbredning kommit att bli ett demokratiskt problem.
– Vem vågar sticka ut i det politiska landskapet?
Det var här ungefär som Daniel sade: ”Graeca sunt, non leguntur” och då fanns inte så mycket mer att tillägga för mig. Det var bara att hoppa över det som blivit obegripligt – även för mig. Men jag kommer tillbaka!

 

 

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

