As time goes by

As time goes by

As time goes by

Idag skriver vi den 30 april.
Och då  är det helg –  djeflar! – för det är Valborg.
Jag vet ingen helg som är så intimt förknippad med festande som  denna helg och samtidigt så isolerad från den officiella  svenska kalendern.
För många svenskar är denna dag lika vardaglig som vilken afton som helst – mest likt vilken dag som helst före en kommande helg – men inte här  i Uppsala. Här har Valborg kommit att utvecklas från ett manifesterande av vårens ankomst för stadens studenter till att bli en ungdomens fest – för alla!
I vetskap om denna iakttagelse uppsökte jag ändock min gamla studentnation; Södermanland- Nerikes – för att stöta samman med andra ”kalkbrott”, och för att få möjlighet att tala om gamla tider … tider som mest påminde om hur allt var ”bättre förr”. Men döm om min förvåning när jag trodde att jag skulle få tala om ”gamla tider”, så möttes jag av åldrade kamrater som undrade huruvida ”Martin, Martin Sjöstedt – är det inte din son?”. Naturligtvis kunde jag inte krypa ur denna sanning – med viss stolthet må erkännas – men samtidigt kändes det märkligt att stråla samman med gamla studie- och nationskamrater, som hellre pratade om min avkomma – inte om mig.
En kamrat hade hört sonen spela tillsammans med en Ulf Johansson Werre och uttryckte att det var ”fanimej det bästa jag hört av svenska musiker”. En annan hade lyssnat till sonen på Youtube och undrade ”var f-n har han fått den här talangen?”
Ja; som sagt. Det blev en annorlunda Valborg.
Och nu har det gått upp för mig – på allvar …
As time goes by!

1 kommentar

Filed under Kultur

One response to “As time goes by

  1. Eva Henriksson

    Vilken fantastisk son!!!Fingrarna bara flyger……

Kommentera

