Minnesluckor

images-4

Världen är full av minnesluckor och dessa rader är ett uttryck för det.

För länge sedan skulle jag skriva om detta, eller något besläktat, men det blev inte av. Det lades då bland Utkast på den här bloggen. I går såg jag att jag hade ett utkast med den rubriken men kunde inte komma ihåg vad det handlade om. Så jag klickade på rubriken för att se vad jag skrivit.

Där stod inte ett ord!

Kan en minneslucka illustreras bättre? Och hur kan en snutt som denna om minnesluckor illustreras?

Minnesluckor utgör en stor del av Axels och mina kafésamtal. Det blir mycket i stil med ”han, du vet, som spelade med  . . . han du vet”. Och ändå tycker vi att vårt samtal ger oss något, trots alla luckor. Så det är bäst att passa på att pladdra på och försöka förklara vad man har glömt med det man ännu inte glömt. Snart nog kommer den stora minnestömningen, då allt man tänkt och gjort deletas.

Synd? Jag vet inte, på vad sätt skulle eftervärlden bli bättre om all världens och alla tiders invånares minnen skulle fara omkring i cyber- eller den vanliga rymden?

Fast det är väl kanske det alla religioner, eller de flesta, handlar om?

Men för säkerhets skull tänker jag fortsätta att babbla på. Här och annorstädes.

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

