Jämnt fördelat?

images-2

Som god demokrat undrar man lite över hur våra resurser ät fördelade. Ibland är de till och med förfelade. När det gäller materiella ting kan ju politiken avhjälpa påtagliga orättvisor i fördelningen, men det går inte när det gäller de andliga resurserna.

Hur vet jag nu detta? Jo, jag lärde mig inse detta i utkanterna av Mariestad, på den mycket bristfälliga Europaväg 20. Vi körde – eller jag, för det är bara jag i familjen som innehar körkort – i 70 km/tim, eftersom skyltar längs vägen  upplyst oss om att vi skulle göra det. Dessutom har jag i de trakterna tidigare gjort mig skyldig till fortkörning, och bötfällts därför, så jag hade goda skäl att låta fartkontrollen stå på 70, ,kanske drygt, för säkerhets skull. Vi blev naturligtvis omkörda, det är sådant man får stå ut med när man är laglydig, men så kommer det en bil och tutar intensivt. Jag kör ännu ett snäpp längre ut på vägrenen för att släppa förbi denna uppenbart jäktad, unge bilförare. Tutandet fortsätter dock och accentueras, ser jag i backspegeln, av aggressiva åtbörder av händer som sträckts ut genom bilrutor, både i fram- och baksäte. Jag började då tro gott om dem. Kanske de ville påtala något som hänt med min bil eller så, så jag saktade ner ytterligare på farten och försökte få dem att köra förbi så jag kunde se vad de menade. Det var en överdriven tilltro om mina medbilister. De körde förbi, skrek ohörbara saker och såg mycket arga ut och fortsatte att göra ”fingret” – till och med ett bandagerat sådant stacks ut genom sidorutan – åt mig.

Vi konstaterade att detta fordon inte framfördes av eller ens inrymde Mariestadstraktens intellektuella elit, utan fastmer dess motsats, dessutom troligtvis i delvis berusat tillstånd. Visserligen känner jag fullt kloka människor – i alla fall en – som i ett anfall av okynne stack ut huvudet genom bilrutan (sedan han vevat ner själva rutan, förstås, men det förstår ni, kloka och tålmodiga läsare, säkert ändå)  och vrålat ordet ”Mellanöl!” just när bilen passerade en hans chef eller hur det var. Men det var på skoj. I Mariestadstrakten var det inte på skoj.

Det var så jag kom att tänka på fördelningen av resurser. Visst är det orättvist! Här kör vi, en grupp normalbegåvade, åtminstone, människor i enlighet med vad som åläggs oss – och så blir vi omkörda av mindre begåvade ortsbor, som dessutom blir förargade på oss. Vad ligger det för rättvisa i sådant? Skall sådana ens alls få framföra motorfordon. Skall de få rösta?

Jag skulle ha kunnat tänka på ännu djupare ting, men jag måste ju tänka på trafiken. Men visst önskade jag att de skulle fastna på ”plåten” i  någon av de fartkameror som det finns så gott om där nere. Bättre människa än så är man inte.

Lämna en kommentar

Filed under Politik & samhälle

Kommentera

