Språkpolisen – en gnällig pensionär

http---prima.tv4play.se-multimedia-vman-VMan-P242-VMan-P2428997_GG

Att vara språkpolis är något helt annat än att vara språkvårdare. I språkvården är det kärleken till språket som är pådrivande, för språkpolisen är det ilskan mot avvikare som styr. Som pensionerad språkvårdare märker jag att jag allt mer börjar anta språkpolisens reaktionsmönster: Det heter si och inte så! Så där kan man väl inte säga! Det fåniga med den sortens reaktioner är ju att det man säger att man inte kan säga är det ju just någon som har sagt, och det är därför man reagerat. Men nu släpper jag all logik och går på anti- och sympatier i stället.

I tv har de på senare tid anställt blonda norrländskor som fotbollskommentatorer och ankare i sportsändningar. Detta är gott och väl, eller vore, om det inte vore för det att de ibland öppnar munnen. De tjocka l:en i ”utklassade” som jag hörde häromdagen är ett av de ljud som gör att jag upphör att höra vad som sägs och bara koncentrerar mig på hur det sägs. Varför blir man så upprörd över det? ”För att det är så fult” är det enda svar jag kan komma på. Och det är fult. Dessutom stör sig merparten av Sveriges befolkning på det. Däremot låter det trevligt när en ny väderkille pratar bred men fullt njutbar skånska. Där sitter jag inte och tycker att de borde skicka den dialekttalande till en talpedagog.

Orättvist, javisst. Man varför skulle det vara rättvist i hur olika dialekter uppfattas, när inget annat är särskilt rättvist. Och säkert är det många som reagerar på annat sätt. Men det giver jag en god dag.

Lämna en kommentar

Filed under Ankdammen, Medier

Kommentera

