Veckoavslutning med promenad

images

Dagens veckoavslutning blev för en gångs skull en avslutning på veckans promenader, vilka dock inleddes blott en halvtimme före själva veckoavslutningen på Konditori Fägelsången. I Stadsskogen diskuterades politik, svensk partidito, och vi var väldigt ense om att vi gladdes åt att inte vara en del av den. Vi gick förbi Kåbo Golfklubbs anläggningar som snart är ett minne blott, på grund av planerat bostadsbyggande. Ingen av oss är aktiv golfspelare, Axel med tillägget inte längre, men vi kunde känna sympati för dem som snart måste hitta en ny plats att svinga sina klubbor på. Den enda gemensamma golferfarenhet vi haft var när vi gick runt den bana som Axel då frekventerade och diskuterade möjligheten av att introducera ett slags korrespondensgolf mellan spelare på olika golfbanor.

Över kaffe och blåbärsprinsesstårta diskuterade vi allsköns djupsinnigheter, varav vår benägenhet att glömma var en. De övriga frågorna som var uppe har tyvärr fallit mig ur minnet. Axel överlämnade en bok till mig, Florian Illies Århundradets sommar 1913, som han uppmanade mig att inte läsa. Inte så att han inte tyckte den var läsvärd, tvärtom, men han tyckte att jag bara skulle läsa en snutt här och en snutt där, då och då. Vi diskuterade bland annat Alma Mahlers olika män och älskare och jag kunde hänvisa till Tom Lehrers uttömmande redogörelse för detta i sin sång Alma. Sedan jag väl lyckats erinra mig Tom Lehrers namn utvecklade jag en lång harang om denna artist begåvning, sorgligt bortglömd av många i dag men i tacksamt minne bevarad av andra. En känd krögare körde därvid förbi i sin fina Mercedes 190 SL, som jag falskeligen hävdade var utrustad med fingertoppsväxel, men en sanslöst snygg bil är det.

I en blandning av nostalgiska tillbakablickar och bävan inför framtiden avslutade vi vår seans på Fågelsången och åkte hem.

images-2

Lämna en kommentar

Filed under Kultur, Medier, Politik & samhälle

Kommentera

