Om adel och annat smått och gott

images-3

I fredags var det dags för veckoavslutning igen. Men utan promenad, för Axel skulle provspela ett piano klockan 16. Dessutom regnade det, så jag var tacksam för lift till stamlokuset.

Väl framme på Fågelsången, med kaffe och budapestbakelser framför oss (ett säkert kort), frågade Axel om det ”var nå’t”, annars skulle vi gå direkt på huvudfrågan. Jag hann sticka emellan med en del färska nyheter om mitt sjukdomstillstånd, innan Axel började berätta om sin läsning av Svenska adelns historia av Bo Eriksson. Jag var lite förberedd på detta, för han hade bett mig vara försedd med litteratur. Han hade själv Adelskalendern i väskan och själv hade jag den mer diskreta Ointroducerad adels kalender i jackfickan. Helt överraskad över ämnesvalet var jag inte, för ett drygt decennium av promenader har lärt mig att han är fascinerad av ämnet.

Mina brorsbarn talade som små gärna om Ointresserad adels förening, det var ju lättare att säga än Ointroducerad dito, och stämde dessutom bättre överens med sakläget. Problemet var bara att jag inte visste så fasligt mycket om adel, men troligtvis lite mer än den kunskapstörstande Axel. Jag kunde svara på en hel del frågor, bland annat om huruvida det fanns ett riddarhus i Finland (Ja). Däremot var jag osäker på hur det såg ut i Danmark, men jag visste att det inte fanns något i Norge. Och att det såg annorlunda ut i Storbritannien visste vi båda, men ingen visste så mycket om hur det såg ut och hur det var organiserat. På denna bräckliga kunskapsbas – det är ofta så i våra samtal – flödade samtalet i ett par timmar, tills det var dags för Axel att provspela piano. Jag vet fortfarande inte om hur det gick med provspelningen och varför den företogs, men han körde mig hem, och det var gott så.

images-3

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

