Har du läst det förut?

1894240413_1389299000

En sak kommer jag ihåg – han gick under signaturen STRUL – och var en gudabenådad tecknare och humorist på – 60 – 70-talet. Och varför jag har  honom i minnet är på grund av en av hans oförglömliga teckningar i tidningen Ergo. Undertexten till en ful gubbe löd: I håg har jag svårt att komma!
Varför jag minns denna fyndiga formulering är på grund av att den handlar om den åkomma som börjar drabba mig och min omgivning alltmer.
Igår träffade jag en advokat, visserligen något äldre än jag, men som i alla händelser berättade att han numera skriver upp allting som han skall komma ihåg och en annan vän vidimerade samma handlingsmönster: Hustrun säger att jag skall skriva upp saker och ting som jag skall  komma ihåg. Inte kommer jag ihåg det!
Det var igår det!
Idag har jag själv sökt efter två ord, och som givit upphov till denna drapa.
Jag tänkte, när jag skulle skriva vidare i en påbörjad blogg, att det här är väl inga nya tankar … och då dök det upp … ordet för en som utan större originalitet skriver vad andra redan skrivit; men det var blankt. Ordet hade försvunnit och inte lämnat några som helst spår efter sig och det är ju inte heller särskilt originellt. Jag tänkte då vidare och undrade om jag fått plack på synapserna och då dök det andra ordet upp – ordet som jag inte heller kom ihåg. Det var lögn att identifiera ordet, varför jag skriver till kamrat Daniel, språkpolisen, och fick då svaret: Inte f-n kom jag ihåg det men jag googlade på sockerpiller och då dök det upp, ett av  mina mest bortglömda ord. Placebo!
En annan god vän har myntat uttrycket ”en oförglömlig minnesförlust”, och det är väl det stadiet som vi alla börjar närma oss.

Om jag nu skall sammanfatta all den förvirring som minnesförlusterna förorsakar så tror jag att det återuppväckta minnet av mitt första förlupna ord täcker det mesta : EPIGON ! … en som utan större originalitet skriver vad andra redan skrivit.

Jag tror att jag får gå och ta en placebo-tablett .

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

