När orden tryter.

negroponte_vykort

Det har väl inte undgått någon den utredning som går under namnet PISA, i vilken man mäter 15-åringars kunskaper inom tre områden – matematik, naturvetenskapliga ämnen och läsförståelse. Jag vet inte huruvida man kan dra alltför långtgående slutsatser, men jag lutar(sic!) nog åt den viktigaste biten handlar om just det – läsförståelse. Det behövs säkert inte någon större vetenskaplig analys för att förstå det enkla sambandet mellan om man inte kan läsa så faller de andra två bitarna .
Häromdagen så blev jag kontaktad via telefon av en entreprenör – en ung man i 20-års-åldern – som skulle berätta för mig om fördelarna med fiberuppkoppling. Visst använde han vissa svenska bindeord, men det mesta som slank ur hans mun var facktermer. Då jag inte är alldeles familjär med den nya teknologin så föll det sig naturligt att fråga denne ”expert”, men vad fick jag till svar? Jo, ytterligare en radda tekniska ordsammansättningar, men det som hördes mest var uttryck som … ”om man säger” … ”alltså, om säger som så att”, tryfferade med ordet ”liksom”. Det sistnämnda ordet uttalades i andhämtningspauser, och då kan man tänka sig att det inte blev mycket sagt de närmaste minuterna. (En frisk, vuxen person andas mellan 15 och 20 gånger i minuten).
Efter cirka 3 minuters envägskonversation så tröttnade jag och erkände att jag inte förstod så mycket av vad han sa och fick då naturligtvis svaret: ”asså, asså … om man så säger så är det ett måste liksom att skaffa fiber så att säga … äh, fattaru´?”

Då la jag på.

P.S. Montören kommer den 7 februari och installerar den nya tekniken.

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

