Källsortering – direkt vid källan

375x200_bilagor

Idag är det söndag och brevlådan fylls till brädden med hektografmassa.
 När man så rensat pappershögen från instuckna reklamblad och börjat läsa, vad man tror vara, själva huvudtidningen så slås man av hur tunt utbudet blivit på den journalistiska fronten. Tidningarna börjar mer och mer göra skäl för beskrivningen att ha blivit omslagspapper för en massa reklam.

Sida efter sida fylls av mer eller mindre fantasifull reklam.
Den tid då människor betalade för god journalistik tycks vara förbi, den tid då tidningarna fylldes av reportage signerade Jolo, Ehrenmark, Lagercrantz, Buster von Platen, Griggs med flera giganter. Det var en tid då god journalistik genererade berömmelse … och intäkter för tidningarna! På den tiden talade man om kampen om läsarna.
 För att inte bli långrandig, förstår säkert min generation att det slaget numera är förlorat. Nu gäller inte längre kampen det fria ordet, även om de flesta tidningarna står med byxorna kring anklarna och låtsas att de företräder ett högre ideal från fornstora dagar – nej, nu gäller bara en sak – att skriva om sådant som säljer.
Och det gör man bäst via bilagor.
Allt startade för dryga 13 år sedan då Svenska Dagbladet gick över till tabloidformat – en eftergift till reklambyråerna som enklare kunde producera reklam. Så tro inte att anledningen var att det skulle bli mer plats i flygplansfåtöljerna.

Jag har idag studerat bilagor i SvD, och kan konstatera att innehållet är förföriskt påkostade och på ytan  genomarbetade reportage som ger intrycket av en journalistisk gärning, men efter en stunds läsning så förstår man att allt egentligen handlar om produktplacering.  Men det handlar nu inte om materiella ting, om saker. Nej de nya produkterna handlar om upplevelser – upplevelser ”för ett rikt liv”.
Det handlar om immateriella ting – om upplevelser … och då fordras det ord för att förklara ”produkten”.

Men ”ett rikt liv” – vad menas?

Jo, det framkommer av den s.k. brödtexten i bilagorna. Åk till Vietnam, eller åk till Åre, eller upplev 40-års jubileet av SvD:s krogguide, där en av våra mesta förförare av egna viner i publika kanaler ses illustrerad i förföriskt motljus. Men det räcker naturligtvis inte med det. All s.k. brödtext omramas av annonser som vill att du skall uppleva livet … (innan du dör!) … och kryssa runt Kap Horn för det facila priset av 79.900:-! (Håll med om att det är patetiskt med de där 900 kronorna på slutet?)
Avslutningsvis: Jag har naturligtvis inga åsikter om att producenter av olika genrer marknadsför sina produkter via allehanda bilagor, men det jag vänder mig emot är att jag skall prenumerera på en tidning för dyra pengar, men som tydligen ser som sin huvuduppgift att SÄLJA på mig. som prenumerant, en massa ”saker” som jag inte är intresserad av. Därför föreslår jag:
Kan inte ägarna Schipsteds ge ut en egen bilaga där de gör reklam för reklamen som man kan återfinna i de övriga bilagorna och som jag redan vid en första sortering kan slänga i korgen?

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s