OS – en tröst för åldrande gentlemän

images-5

Jag har lyckan av att med jämna mellanrum få sitta på Ofvandahls med min gamle svensklärare och vän och diskutera livets stora frågor. Av naturliga skäl har en hel del av samtalen handlat om sjukdom och elände. Men vi är rörande överens om att det finns glädjepunkter. En sådan är idrotten. Med avtagande ork och kondition har det gemensamma intresset för idrott mest fått utövas framför tv:n. Och det skall genast sägas att idrottande genom ombud är roligare än det idrottande man själv kan ägna sig åt.

För ett antal år sedan, när jag själv var jämförelsevis framgångsrik inom en idrottsform, simning, kunde jag gräma mig åt att de riktigt duktiga simmade 100 m obetydligt långsammare än vad jag simmade 50 m på. Det är som sagt ”ett antal år sedan”, närmare bestämt ca 57 år. Sedan jag lärt mig acceptera att jag därefter kom till en stad där det inte fanns en riktig simhall, men att mina syskon vid dykningar i denna  12,5-metersbassäng påträffat kvarlämnade fekalier på botten, började mitt intresse för sporten att avta. Jag övergick till att ägna mig åt idrott för nöjes skull. I nöje ansåg jag då – och anser än i dag – inte att strapatser och mödosamt arbete ingår, så det fick bli fotboll tillsammans med likasinnade. Något av en knäck upplevde jag på skolans gymnastiklektioner när jag, av naturliga skäll, placerats på en tillbakadragen backplats, som ”försvarsklippa”. Till saken hör att en av pingströrelsens främsta företrädare, en lätt pigtjusaraktig predikant vid namn Stanley Sjöberg haft morgonbön i läroverket och därvid för oss introducerat psalmen ”Klippa du som brast för mig”. Sedan jag gjort ett mindre lyckat ingripande stannade mina kamrater upp i spelet för att i stället stämma upp i just den sången. Jag kände mig inte särskilt smickrad men insåg att fotbollen inte var min bästa gren.

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

